Boeken over kerkgeschiedenis

B.S. van Groningen / 3 reacties

Vraag

Sinds enige tijd ben ik erg geïnteresseerd in kerkgeschiedenis. Nu ben ik benieuwd of hier nog goede boeken over te vinden zijn die de hele geschiedenis beschrijven (mag vrij uitgebreid of academisch zijn). Het zou mij mooi lijken één boek (of een boekenset) te hebben waarin de hele kerkgeschiedenis langs komt. Oftewel: voor iemand die interesse heeft in de kerkgeschiedenis, welke boeken zijn een ‘must have’?

Antwoord

Vraagsteller, het heeft even geduurd, maar hier een lijstje met titels, niet volledig, maar een selectie.

Voor biografieën stap je een boekwinkel binnen en neus op de plank met antiquariaat:
-August Hermann Francke,
-John Wesley
-Smijtegelt
-Augustinus autobiografie (Confessiones)
-De Strijd voor het belijdend karakter van de kerk, door Hendrick de Cock

-Een wat ouder boek: Kerkgeschiedenis van Vreugdenhil
-P. A. de Rover: De kerk op mars
-Dr. O. J. de Jong, en dr. H. Berkhof: geschiedenis der kerk
-Van der Mast
-Dr. W. Aalders: De KERK het hart van de wereldgeschiedenis
-Dr. W. de Greef: Johannes Calvijn, zijn werk in geschriften
-Leerboeken van het Voortgezet Onderwijs om mee te beginnen.
-Boeken over Luther, Zwingli, Calvijn en Guido de Brès.

Mocht je er niet uitkomen, dan ben ik bereid nog een en ander op te zoeken.

Met een hartelijke groet,
Goede kerstdagen en een gezegend 2021 toegewenst,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

boeken
3 reacties
mortlach
Het is altijd een afweging: hoe 'meer' geschiedenis, hoe 'vluchtiger het wordt beschreven en dat gaat dus ten koste van de details en de nuancering. Ik ben dus zelf meer geneigd naar boeken te pakken die zich concentreren op een periode in plaats van op het geheel.

Als je het Engels goed machtig bent, zou je Reformations van Carlos Eire kunnen kopen, over, allicht, de Reformatie (aanloop, reformatie, reactie, nasleep). 200 jaar waarin er ontzettend veel gebeurt. Daar ben je wel even zoet mee, vermoed ik.

https://www.bol.com/nl/p/reformations/9200000091421924/?bltgh=hUhTknit3tSYwnzcbhRPGQ.1_4.10.ProductTitle
Prisma23
"Dominion "(nl-vertaling heet "Heerschappij") van Tom Holland moet je dan zeker ook lezen. Holland plaatst de kerk fraai in de breedte van de geschiedenis
beiteltje
"De Kerk van alle tijden" , Dr. L. Praamsma. 1979 uitg.T. Wever bv. Franeker
ISBN 90 6135 280 0. Een serie van 4 delen, die prettig leest