Bastaardvloek van nette vrouw

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Als je gatsie zegt, is dat dan erg of hoort het gewoon niet? Iemand dichtbij mij zegt dat erg vaak. Het is een ouder iemand, maar ik heb nog nooit gevraagd waarom die persoon dat zegt. Zij is een voorbeeld voor ons allemaal en een zeer nette vrouw, dus dan vind ik het dat raar dat ze dat zo vaak zegt.

Antwoord

Bastaardvloeken zijn afgeleid van de ‘echte’ vloeken. Het is een vorm van je uiten met een lelijk woord, terwijl je het nog net binnen de perken houdt, want strikt genomen vloek je niet. De vraag is dan, of je dat moet willen. Of je zo de randen op wilt zoeken. Vaak weten mensen niet dat het een bastaardvloek is. Ze zeggen het uit gewoonte en beseffen nauwelijks wat ze zeggen.

Als ze dat wel weten, zouden ze het misschien niet meer zeggen. Stel dat je zou uitleggen dat gatsie een afgeleide vloek (van God) is, krijgen we vaak als weerwoord: dat wist ik helemaal niet en ik zo bedoel het ook helemaal niet.

De vraag is dan. Is dat het criterium? Of je het bewust doet of niet? Veel mensen zeggen ook onbewust gvd en willen er ook niemand mee kwetsen, zeggen ze. Feit blijft, dat ze een vloek zeggen. En de ander wordt erdoor gekwetst. Bij bastaardvloeken ligt het wel wat lastiger, maar als je zou weten dat een ander er last van heeft, zou je het achterwege kunnen laten. Vanwege die ander.

Kort en goed is dan: blijf uit de buurt van  vloeken en van woorden die daarvan afgeleid zijn. Je moet het gewoon niet willen. Vergelijk het met milieuvervuiling. Chemisch afval dumpen in de natuur is zeer afkeurenswaardig, maar een blikje in de sloot gooien is dat ook.

Bond tegen vloeken

Lees meer artikelen over:

vloeken
2 reacties
balksplinter
Wie bepaald er eigenlijk wat er wel of niet een bastaardvloek is? Ik ken ook mensen die moeite hebben met de uitroep jippiejajee! Dat de "Jee"-klank in een woord voorkomt, wil toch niet gelijk zeggen dat het is afgeleidt van de naam van Jezus?
Laten we voorzichtig zijn in het elkaar de maat nemen hier en vooral zoeken naar de intenties van iemand. Als iemand zich bedient van ruw taalgebruik lijkt me dat niet de bedoeling, maar wat diegene dan precies zegt lijkt me daaraan ondergeschikt, tenzij het overduidelijk vloeken betreft.
hansa
De ene bastaardvloek is duidelijker verwant aan de onverhulde vloek dan de andere.
Maar het woord dat vragensteller aangeeft wordt vooral gebruikt als verteld wordt dat iets heel vies is. Men beseft meestal niet dat men dan eigenlijk zegt: God zie! (kijk eens hoe smerig dit is).