God zei...

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

In Genesis 1 komt negen keer de uitspraak voor: “God zei...” Mijn vraag is: wie heeft dat gehoord?

Antwoord

Op je korte vraag kan ik een kort antwoord gegeven. Wie Gods spreken gehoord heeft (Genesis 1)? In ieder geval Adam en Eva (toen nog Manninne), vers 28vv. Maar je bedoelt denk ik de rest van het geschapene dat er nog niet was.

Wellicht heb je weleens gehoord dat het Hebreeuwse woord Dabar zowel woord als daad kan betekenen. Bij God valt dat samen. Psalm 33:9 zegt: “Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er.” Dat geldt van de schepping, maar bijvoorbeeld ook in de herschepping. Als God tot je spreekt door de kracht van Geest gebeurt er ook wat met je. Dat is dan ook de reden waarom we als predikanten met verwachting Gods Woord bedienen vanaf de kansel.

Belangrijker dan je weetgierige vraag is je eigen luisterhouding. Spreek Heere want u dienaar hoort: 1. Samuel 3:9.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren