Te pessimistisch en te perfectionistisch

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

De laatste weken zit ik nogal met mezelf in de knoop. Op school presteer ik een stuk minder en ik zit onder de stress, vooral net voor (praktijk)tentamens. Daardoor heb ik ook al wat tentamens verprutst. Door te praten met docenten en met o.a. mijn vriend heb ik voor mezelf wat helderder gekregen dat ik te negatief ben over mezelf en dat ik te pessimistisch ben... en deels ook te perfectionistisch. Ik eis zo nu en dan teveel van mezelf, waardoor ik zeer gestresst raak en daardoor niet meer kan presteren wanneer er met een praktijktentamen zo op me gelet wordt.

Echt een reden voor dat alles heb ik niet kunnen vinden, al is dat ook niet het belangrijkste. Belangrijker is het dat ik weer wat evenwichtiger en objectiever naar mezelf toe word en niet bij het minste of geringste al in tranen ben. Ik heb niet de indruk dat het ernstig genoeg is om een psycholoog er bij te moeten halen, maar zelf lukt het me niet om er verandering in te brengen. Nu was ik op zoek gegaan op internet naar handige boekjes met tips, maar ik vind alleen maar van die zweverige dingen. Hopelijk heeft u wat titels voor me waar ik even mee vooruit kan en waarmee ik hopelijk weer meer op een normaal spoor terecht kom.

Antwoord

Je hebt een probleem waar veel jongeren mee worstelen. En daar hoeft inderdaad lang niet altijd een psycholoog bij aan te pas te komen. Het gaat erom dat je jezelf vanuit een ander perspectief leert benaderen. Het gaat er niet om wat jij presteert of wat anderen van je vinden. Je stabiliteit mag een ander fundament hebben. Je waarde zit veel meer in wie jij bent in Gods ogen. Wat dat betreft zou je om te beginnen Psalm 139 eerst eens moeten lezen. Overal waar in die psalm ik of mij staat moet je je eigen naam eens invullen.

In het Basisjaar van de Evangelische Hogeschool komen we ook altijd studenten tegen die met soortgelijke problemen als jij worstelen. Wij gebruiken in onze lessen het boekje van Nico van der Voet: “Waarom moet ik altijd helpen?” Veel van onze studenten hebben er erg veel baat bij als zij dat boekje lezen (en de lessen volgen). Een ander boekje dat ik je kan aanbevelen is het boekje van Wil Doornenbal: “Leven met jezelf... en anderen”. Van deze zelfde auteur kan ik je ook het boekje “Geloven zoals je bent” aanbevelen. Verder denk ik aan Henri Nouwen: “Bevrijd je verdriet". Nu ik denk dat je voorlopig met deze literatuur uit de voeten kunt. Zo niet, dan moet je maar eens laten weten waarom niet. In elk geval veel sterkte en wijsheid gewenst!

Drs. Els van Dijk