Kunstmatige Inseminatie Donor

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben op zoek naar (verschillende) (bijbelse) visies met betrekking tot kinderloosheid. Ik wil mij dan voornamelijk richten op KID (Kunstmatige Inseminatie Donor). Ik ben benieuwd hoe dominees uit verschillende kerken hierover denken? Mijn vraag komt voort uit onze eigen situatie met kinderloosheid. Ik weet dat er een vraag eerder is gesteld, hier heeft één dominee antwoord op gegeven. Deze heb ik al gelezen.

Antwoord

Onderstaand antwoord is van ethicus Johan Boeijenga. Hij geeft het standpunt weer zoals er in de gereformeerde gezindte over KID wordt gedacht.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24241/kind-via-donorsperma/

1 reactie
Leanne123
Interessante timing, deze vraag. Juist nu er de laatste tijd zo vaak artikelen verschijnen over donorkinderen. Lange tijd is er alleen vanuit wensouders gedacht, maar meer en meer ontdekt men wat het met een kind doet wanneer het de helft van z'n afkomst niet kent. Velen hebben flinke problemen.

Natuurlijk is de situatie inmiddels behoorlijk veranderd, anoniem doneren is afgeschaft en ouders wordt bij mijn weten ook niet meer aangeraden het te verzwijgen voor het kind. Maar feit blijft dat het kind tot z'n 16e niet zal weten wie zijn biologische vader is.

Kinderloosheid is een heel groot verdriet waarvan buitenstaanders nooit echt in zullen kunnen voelen hoe dat is. Wel lijken me bovengenoemde dingen zeker belangrijk om in de overweging mee te nemen.