Gast bij moslimhuwelijk

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Mag je als christen deelnemen aan de Nikah, een moslimhuwelijk thuis?

Antwoord

Ik moest voor de vraag die je stelt eerst het internet op om mij te oriënteren. Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. Waarom zou je niet bij een dergelijk huwelijk aanwezig mogen zijn? Ik neem aan dat je een bepaalde band hebt met degenen die gaan trouwen of één van hen. Het lijkt mij een zaak van goede intermenselijke relaties om daarbij aanwezig te zijn. Ook het deelnemen aan de maaltijd die daar waarschijnlijk bij hoort lijkt me geen probleem. Ik heb ooit een huwelijk bevestigd waarbij er nogal wat moslimjongeren in de kerk waren. Achteraf zaten ze boordevol vragen waardoor ik de mogelijkheid had iets van het christelijk huwelijk en de God van de Bijbel door te geven. Dit lijkt me trouwens ook een geweldige kans om als christen iets te laten zien van de God van de Bijbel en hoe Hij betrokken is op het huwelijk.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten

Lees meer artikelen over:

islam
1 reactie
CrA
Een Nikah is naar Nederlands recht een informeel religieus huwelijk, omdat het niet wordt voltrokken voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. Volgens de wet wordt een dergelijk huwelijk niet erkent, wel volgens het islamitische recht. In artikel 1:68 van het Burgerlijk Wetboek is een verbod opgenomen op het sluiten van een religieus huwelijk, voordat een huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken. Bij overtreding van dit verbod loopt de bedienaar van de eredienst kans op een strafrechtelijke boete, bij herhaling zelfs op hechtenis (artikel 449 Wetboek van Strafrecht). Dus als men een islamitisch huwelijk wil sluiten zonder een burgerlijk huwelijk, om b.v het verbod op polygamie te omzeilen, zorgt men ervoor dat er geen imam aanwezig is bij een Nikah, aangezien deze bepaling zich niet richt op de partijen maar alleen op de bedienaar van de eredienst.