GG-domineesdochter en HHK-predikant-in-opleiding (2)

J.P. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Geachte heer Van den Brink,

Bedankt voor het uitgebreide- en onderbouwde antwoord op mijn vraag betreffende mijn vriend (hij hoopt dominee te worden bij de HHK) en de mogelijke frictie die zou kunnen ontstaan omdat mijn vader dominee is in onze Ger. Gem. Nadat ik uw antwoord rustig tot mij door had laten dringen zijn mijn vriend en ik bij beide ouders gaan praten. Ik heb hen ook eerlijk verteld dat ik mijn vraag bij Refoweb had gesteld. De ouders van mijn vriend zijn buitengewoon verheugd over het feit dat hun zoon en ik vriend en vriendin zijn en meer dan dat. Mijn eigen ouders reageerden ook met instemming en waren verheugd over onze eerste stappen op het liefdespad. Mijn vader heeft nog met mijn vriend alleen gesproken. Dat ontstond zo en het was zomaar een paar uur later. Mijn vader gaf aan dat hij het een zeer prettig gesprek had gevonden.

Ik heb mijn ouders uw antwoord laten lezen. Ze zijn het zeer met u eens. Mijn vader was wel wat bedroefd over het feit dat ik had aangegeven deze kwestie niet op voorhand met hem te durven bespreken. Maar dat heeft te maken met het ontzag dat ik voor mijn vader heb. Hij is beslist geen boeman. Hij heeft me ook gezegd dat ik altijd met alle vragen bij hem mag komen, maar dat ik ook moet bidden om leiding van de Heere. Heel waardevol. De Heere is ons in dezen nabij geweest en dat vervult mij met ontzag. Ik wil u graag hartelijk danken, meneer Van den Brink. Uw antwoord heeft ons zeker gesteund.

Met de complimenten van mijn vader.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Hartelijk dank voor deze alleraardigste reactie. Uit het vervolgverhaal van jouw vraag op Refoweb en het antwoord dat daarbij is gegeven meen ik op te mogen merken dat het antwoord precies tot het beoogde doel heeft geleid. Bedenk echter wel: je bent aan een reis begonnen, jullie hebben de bestemming nog niet bereikt! Wel mogen jullie dankbaar en opgelucht zijn over de positieve reactie van de wederzijdse ouders en de goede gesprekken daarbij (het bleek achteraf niet eens zo’n ‘hobbel’ te zijn!). Ik wens jullie een fijne en gezegende verkeringstijd toe! En ik geef je vader gelijk: je had met je vraag bij hem moeten zijn, maar kennelijk had je het zetje van een antwoord op Refoweb nodig. Eerbied en een zeker ontzag voor je vader is goed, maar het mag geen muur zijn tussen jullie! Ik ben blij dat als ‘nevenvangst’ van dit antwoord het misverstand tussen jou en je vader bespreekbaar is geworden.

Het gebeurt niet vaak dat we een directe reactie van de vraagsteller op de antwoorden krijgen en daarom ook al beschouwen we jouw verhaal als een bemoediging op ons werk. Niet alleen voor mij, maar ik denk ook aan de andere panelleden en de redactie. Dank daarvoor! Boven alles danken we de Heere die ons met elkaar deze mogelijkheden geeft om elkaar tot een hand en een voet te zijn. Wij hebben voortdurend wijsheid nodig om de juiste toon aan te slaan en een rechte, Bijbelse koers te varen in onze antwoorden. Ik moet je eerlijk bekennen: dat is niet altijd even makkelijk. Niet alleen omdat de vragen soms best wel eens moeilijk kunnen zijn, maar veel meer omdat je er als beantwoorder zelf met je zonden, tekortkomingen, vooroordelen en eigen gedachten nog zo vaak tussen zit. Dan moet je een vraag soms nog eens laten liggen en weer eens helemaal overnieuw beginnen. Bid voor ons om wijsheid en opening van Gods Woord bij het overdenken van de vragen en het formuleren van antwoorden daarbij!

Ontvang de hartelijke groeten van,
J. P. van den Brink

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze