Scharlaken

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Een vraag over de Bijbel met Uitleg. Wat is de reden dat “scharlaken” soms wordt uitgelegd als paars en soms als rood?

Antwoord

Omdat het niet precies duidelijk is welke kleur scharlaken precies is.

Ds. W. Pieters

2 reacties
hans0166
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scharlaken_(stof)
Yada
Mhhh... misschien is het een mannendingetje.
Ik hoor wel vaker dat mannen paars zeggen tegen rood of dat ze paars blauw noemen.

Als ik via blueletterbible.org zoek kom ik uit op een verwijzing naar de worm: coccus ilicis

properly, the insect 'coccus ilicis', the dried body of the female yielding colouring matter from which is made the dye used for cloth to colour it scarlet or crimson

Nu rijst er een vermoeden dat de kleuren met bloed te maken hebben. Wat ook in de rest van de Bijbel naar voren komt
zonden bloed

Waarbij ik het idee hebt dat scharlaken meer een kleur van vers bloed is en karmozijn van wat ouder bloed.

Als ik dan dit lees lijkt het helemaal te kloppen:
http://www.discovercreation.org/blog/2011/11/20/the-crimson-or-scarlet-worm/

Denkt u ook niet dominee?