Beloftes aan Israël ook voor gelovige heidenen

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Kan je op grond van Jesaja 44:5 zeggen dat alle beloftes die God aan Israël gedaan heeft, ook voor de gelovige heidenen zijn? Dit vraag ik omdat je regelmatig hoort dat er beloftes alleen voor het volk Israël zijn. Daardoor ben je voorzichtig om veel beloftes die in o.a. Jesaja geschreven zijn op jezelf te betrekken.

Antwoord

Je vraagt of dat alle beloften die God aan Israël gedaan heeft ook gelden voor de gelovige heidenen? Ik geloof in geestelijk opzicht van wel. Jood en heiden zijn in dezelfde boom geënt (Efeze 2: 11-22): “Want Hij is onze vrede, Die deze beiden (jood en heiden) een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende.”

In de tweede plaats mogen we Israël niet in wisselen voor de gelovigen uit de heidenen (Rom. 11:1). In de derde plaats heeft Israël wel een plus boven de heidenen als volk en land. De Bijbel staat bol van beloften voor het letterlijke land en volk Israël (Rom. 11:26). Dat kan en mag je niet zomaar toepassen op de gelovigen heidenen en weg-vergeestelijken.

Laten we uitzien door de Geest als Bruid naar Zijn komst. Maranatha! (1 Kor. 16:22).

Uw ds. A. Simons

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Jodenbelofte(n)Israel