(...) Waarom wordt er altijd zo op vrouwen gehamerd over dat lange haar en bij m...

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Brugge. Er moet nu toch echt iets van mijn hart. Ik heb vrij kort haar (laat het lang groeien). Over uw antwoord op het lange haar gesproken; nu komt het zo op mij over dat alle vrouwen met kort haar naar de hel gaan. Alle bekeerde vrouwen hebben lang haar. Maar waarom hebben mannen dan geen baard? Omdat daar geen tekst over in de Bijbel staat? Terwijl God zelf dat daar geschapen heeft? Waarom hoor ik dominees daar niet over? En juist aan een baard kun je zien of je een man of een vrouw bent!(niet dat mannen van mij persé een baard moeten dragen!) We willen graag ook altijd Calvijn citeren. Nu had Calvijn wel een baard. En de mannen vroeger in de oosterse cultuur ook. Waarom wordt er altijd zo op vrouwen gehamerd over dat lange haar en bij mannen niet op het dragen van een baard? God Zelf heeft dat geschapen! En dat heeft Hij echt niet voor niks gedaan! Graag uw mening. Groetjes van een meisje.

Antwoord

Iedereen is in Gods oog eender. Allen zijn we immers van Hem afgevallen. Wat een wonder, dat Hij harten kan en wil openen. Als Hij dat doet, verandert alles. Al leefden we midden in de wereld; al zijn we van jongsaf bij het Woord opgegroeid. De Heere ziet ons niet aan in wie wij voor Hem zijn, om op grond daarvan in genade op ons neer te zien. Het zit in ons bloed graag wat voor de Heere te willen doen. Heimelijk, omdat we denken daarmee wat te kunnen verdienen. Wanneer de Heere ons lief wordt, leren we steeds opnieuw, dat alles wat tot behoud nodig, niet door ons kan worden voldaan, maar voldaan is door de Heere Jezus.

Het hebben van lang haar, mag niet worden geplaatst in ‘het verdienstelijk’ zijn voor God. Wat ik bedoeld heb te zeggen is, dat als er liefde komt tot de Heere, er ook liefde komt tot Zijn inzettingen. Dus niet om daar wat mee te zijn, maar omdat we uit ons hart niet anders kunnen, en met ons hart en leven de Heere willen eren. Wat in het hart zit, zal ook tot uitdrukking komen. Het gaat dus niet om te beginnen in uiterlijke zaken en er ook in te eindigen, maar de bedoeling van hart dat gericht is op de Heere, daar gaat het om.

Waarom dan de nadruk op lang haar? Omdat dit het ene en het al is. Nee! Maar wel aandacht, omdat Gods Woord hierover letterlijk spreekt.

Ds. A.A. Brugge