Leuke jongen ziet me niet staan

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik vind een jongen erg leuk. Ik heb regelmatig geprobeerd contact te zoeken, echter hij lijkt mij niet te zien staan. Ik ben serieus bezig met deze dingen. Soms merk ik dat ik dit punt bij de Heere kwijt kan en dan is er ook een stille hoop dat het ooit goed komt. Hij doet wonderen. Maar meestal is die hoop er niet. Hoe moet ik hiermee omgaan? Hoe weet ik of de hoop in die ‘weinige’ momenten gegrond is?

Antwoord

Biddend bezig zijn met het oog op een relatie is mooi en goed. Op het gebed kan God wonderen doen. Dat is helemaal waar. Toch ben ik geneigd om rondom relaties nuchterheid te betrachten. Je hebt regelmatig geprobeerd contact te zoeken met de door jou begeerde jongen, maar hij lijkt je niet te zien staan. Je hebt dus kennelijk niet eens een gesprek met hem kunnen aanknopen. Als je toch echt meer wilt, moet je zorgen dat je wel zijn aandacht krijgt. Ik zou proberen om hem te spreken te krijgen. “Ik wil je iets vragen, mag dat?” En als hij ja zegt, kun je hem vertellen, dat je veel aan hem denkt en dat je zou willen dat je elkaar beter kunt leren kennen. Goed, normaal gaat dat van de jongen uit, maar het is geen schande om dit keer maar zelf het initiatief te nemen. En kijk dan maar wat eruit voortkomt.

Er in het gebed mee bezig blijven, terwijl de jongen zelf je geen enkele hoop geeft, lijkt me niet de beste weg. Waarom zou je om hem blijven bidden? Is het misschien niet te veel je romantische idee dat die jongen het voor jou is, dat je om hem blijft bidden? Leg je niet te gemakkelijk verbindingen tussen (geestelijke) gevoelens en deze persoon? Ik weet dat jonge mensen soms hevig verlangen naar een relatie en ze weten ook dat ze daar biddend mee bezig moeten zijn. Maar ik heb ook gemerkt dat ze soms wel heel snel hun eigen verliefdheid op iemand en hun verlangen naar een relatie met die persoon maken tot een nood waarin God moet voorzien.

Je spreekt zelf over een stille hoop dat het ooit goed komt. En dat je die hoop hebt omdat je soms dit punt bij de Heere kwijt kunt. Meestal is die hoop er echter niet. En je vraagt je af of je hoop in die weinige momenten ‘gegrond’ is. Ik weet te weinig van je om hier in jouw specifieke geval iets over te kunnen zeggen. Lees de vorige alinea nog eens. Misschien herken je je daar toch in. Dan is je hoop niet gegrond. Misschien herken je je er niet in en zeg je dat het bij jou anders is. Dan nog zou ik je aanraden de stille hoop die je hebt niet te overschatten. In het algemeen gesproken denk ik dat wij de uitdrukking gegronde hoop moeten reserveren voor de hoop die wij op grond van Gods beloften mogen hebben dat het werk van de Heere Jezus Christus ook voor ons persoonlijk gelden mag. Wie zijn zonden van harte belijdt en aan de Heere om genade vraagt, wordt door de Heilige Geest tot het geloof in Christus gebracht. En dan is Hij onze Hoop. Gefundeerd en vast – gegrond dus.

Als je eerlijk bent in je bidden vraag dan aan God of Hij wil geven dat je gevoelens voor deze jongen beantwoord worden, maar als dat niet Zijn weg is, of Hij die gevoelens wil wegnemen en of Hij jouw weg en die van een andere jongen die wel voor je bestemd is bij elkaar wil brengen.  Misschien zul je al snel een relatie krijgen, misschien ook niet. Iedereen heeft zijn eigen weg daarin. Als God Zijn weg maar met je mag gaan.

Nog een advies: Wees er ook met je hele hart mee bezig dat Christus de Liefste van je hart mag zijn.  Ik mag je zeggen: Van Zijn ja mag je bij voorbaat verzekerd zijn. Hij heeft zelfs al vaak naar je gevraagd! Dat geeft je gegronde hoop!  En levend met Hem krijg je meer rust in (het zoeken naar) relaties.

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

Gods wilverliefdheid