Vullingen erg giftig

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik las op internet dat amalgaanvullingen erg giftig zijn. Ergens anders heb ik ook wel eens gehoord dat kunststofvullingen nog giftiger zijn. Is dat waar? En als dat zo is, is er dan een goed niet-giftig alternatief dat even sterk is?

Antwoord

Geachte heer/mevrouw,

Laat ik beginnen te zeggen dat vulmaterialen nodig zijn om het uiteindelijk effect van de ziekte “cariës dentium”  te herstellen.

Cariës dentium of tandrot is een “eigen schuld-ziekte”. Deze aandoening is een eenvoudig te voorkomen ziekte. De combinatie van goede mondhygiëne en een gematigde zoetfrequentie voorkomt het probleem en daardoor de noodzaak van herstel. Wanneer er helaas toch een gaatje is ontstaan zijn er vele materialen beschikbaar voor herstel. Ik noem amalgaam, glasionomeercement, composiet, compomeer, edele metalen, niet-edele metalen en verschillende keramiekvarianten.

Amalgaam is een  eenvoudig te verwerken materiaal waar zeer langdurige ervaring mee is opgebouwd. Dit materiaal wordt echter vandaag de dag door de meeste tandartsen niet meer toegepast. Redenen hiervoor zijn de lelijke kleur, de beperkte hechting aan tandweefsel, de milieubelasting van het kwik en op de laatste plaats de niet aflatende berichtenstroom over vermeende negatieve gezondheidseffecten.

Alleen vanuit de volledig keramieke restauraties komen geen stoffen vrij. Deze restauraties hebben daarom dus geen  effect op de directe omgeving of het gehele lichaam. Vol-keramische kronen of partiële kronen zijn een goed alternatief voor iemand die een effect op zijn gezondheid vreest vanuit zijn vullingen. Bedenk wel dat deze restauraties een factor 8 duurder zijn dan de conventionele plastische restauraties als amalgaam en composiet.

Is deze angst terecht wat betreft amalgaam? Ik geloof van niet. Dit materiaal is echt extreem veel gebruikt gedurende een serieus lange periode. Wanneer het materiaal een direct effect zou hebben zou dit in mijn ogen vanwege het voorgaande eenvoudig aan te tonen moeten zijn. Onderzoeken gepubliceerd in wetenschappelijke bladen heeft een negatief effect echter niet aangetoond.

Als laatste wil ik nog een overweging meegeven. Wanneer u een nieuwe vulling nodig heeft zal deze niet meer van amalgaam gemaakt worden. Wat dat betreft is de probleemstelling achterhaald. Wanneer u overweegt alle grijze vullingen te vervangen voor wit raad ik u dit ten stelligste af. De effecten op uw gezondheid zijn niet wetenschappelijk gefundeerd. De effecten op uw gebit wel.  Het voortijdig opnieuw vullen van tanden en kiezen versnelt de “restauratiecyclus” met als resultaat te vroeg verlies van gebitselementen. De restauratiecyclus is het aantal keren dat een element nog hersteld kan worden voor het “op” is en verwijderd moet worden. Het laatste deel van deze restauratiecyclus kenmerkt zich door ontstekingen en abcesvorming. De effecten daarvan op uw welbevinden lijken mij stukken meer evident dan de gesuggereerde (en niet wetenschappelijk bewezen) effecten veroorzaakt door vulmaterialen.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

medischtandarts