Heere, zowel met één als met vijf hoofdletters

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er in Jesaja 50:4 “Heere en HEERE”? Zowel met één als met vijf hoofdletters?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp de verwarring en heb het voor je nagezocht in de grondtaal. Heere met één hoofdletter betekent Gebieder, Machthebber, wat voor ons een aanspreektitel is. En HEERE met vijf hoofdletters betekent Jahweh/JHWH en wijst op de naam van de Heere als zijnde de Verbondsgod: Ik zal zijn Die Ik zijn zal, Ik ben Die Ik ben. Dat deze twee namen hier gebruikt worden heeft ermee te maken dat het de Heere (Machthebber en Heerser) is die Hem een tong van geleerden gegeven heeft. Bovendien wijst het op de trouw van de HEERE dat Hij dat gedaan heeft. Voor het volk is het onverdiend.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.

Hartelijke groet,
Drs. W. F. ‘t Hart

Lees meer artikelen over:

Gods naamhoofdletter