Leeftijd Zacharias

Ds. A. van Wijk / Geen reacties

Vraag

In Numeri 8 las ik dat priesters in de tempel mochten dienen van hun 25e tot hun 50e  jaar. Dit zou dan toch betekenen dat Zacharias niet ouder dan vijftig is geweest, toen de engel aan hem verscheen? Doorgaans wordt er vanuit gegaan dat Zacharias en Elizabeth veel ouder waren, maar klopt dat wel? Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Ik denk dat je Numeri 8:24-25 bedoelt. Daarin gaat het over de Levieten. Hun "strijd" –moeitevolle arbeid– hangt samen met de offerdienst. Nu behoren de zonen van Aäron, de priesters, wel tot de stam van Levi, maar gezien vers 19 gaat het in Numeri 8 over de Levieten die aan de zonen van Aäron als helpers zijn gegeven. Ze mochten dan overigens weer ander Levietenwerk, Numeri 8:26, namelijk de wacht waarnemen. (Ook in Numeri  4:3, en 1 Kronieken. 23:24-27 waar de beginleeftijd van de dienst eerder is, gaat het over dezelfde groep.) Mijn conclusie is, dat Zacharias als priester niet in deze bepalingen wordt genoemd. Teksten die rechtstreeks over de leeftijd dat priesters hun ambt niet konden voortzetten, vond ik niet. Mogelijk is het zinvol te bedenken dat Aäron hogepriester bleef totdat hij stierf. Toen hij sterven ging, was het pas de tijd dat zijn hogepriesterlijke kleding via Mozes naar zijn zoon en opvolger Eleazar ging. (Numeri 22:23-29 en 33:39). Er is zeker zoveel reden om aan te nemen dat de priesters wat het doorgaan betreft als de hogepriesters waren, dan om te veronderstellen dat voor hen de regel voor hun helpers, de Levieten, gold. Zacharias is mogelijk dus wel ouder geweest dan 50 jaar. Te denken valt overigens wel dat 50 jaar al als oud werd beschouwd, zoals zijdelings blijkt uit, Johannes 8:57.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, welke gegevens er zijn. Ik voeg er graag aan toe: Gezegende Kerstdagen rondom de Boodschap waar heel de priesterlijke dienst heenwees!

Ds. A. van Wijk

Lees meer artikelen over:

hogepriesterKerstZacharias