Als pleegouder kind laten dopen

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van HHK. Kun je als pleegouder het kind dat je in huis hebt en onder voogdij staat laten dopen? Dit lijkt ons heel vreemd. Het gaat om familie die dit wil laten doen in de HHK. Je kunt toch geen vreemd kind laten dopen volgens ons doopformulier?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uw vraag kan ik plaatsen omdat het hier gaat om een complexe situatie. Ik wil kort een paar dingen toelichten.

In Genesis 17 wordt in de verzen 12 en 13 de reikwijdte van de besnijdenis beschreven:  “Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad; De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.” Ook de slaven en knechten van Abraham werden besneden. Ze vielen onder de verantwoordelijkheid van Abraham (ook juridisch gezien) en werden net als de eigen kinderen onderwezen in de voorrechten en verplichtingen van het verbond.

Binnen de HHK wordt er terecht vanuit gegaan dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Dit betekent dat personen die juridisch gezien onder iemands verantwoordelijkheid vallen gedoopt moeten worden en dat is het geval als de voogdij van een kind bij de pleegouder(s) ligt. Als de voogdij elders ‘ligt’ kan dit alleen als het bevoegd gezag dit toestemt. Deze situatie is lastiger, maar het betekent niet dat een kerkenraad die dit onderzocht heeft, nooit over kan gaan tot het dopen van zo’n pleegkind. Er moet echter wel een basis en perspectief zijn voor een godsdienstige en godzalige opvoeding.

Kortom, in geval de voogdij niet bij de pleegouders ligt, zal een kerkenraad alleen in uitzonderlijke gevallen overgaan tot bediening van de Heilige Doop. Hij zal vooraf onderzoek doen naar een aantal van belang zijnde aspecten. Van de kant van de generale synode is hiervoor een adviesrapport beschikbaar. Omdat ik de door u aangeduide situatie niet ken, is het niet mogelijk om hierover iets te schrijven, maar ik hoop dat de algemene lijn u voldoende duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees ook: 'Pleegkinderen dopen'

"Op grond van deze Schriftgegevens zeg ik vrijmoedig, dat de beloften van Gods verbond zowel aan eigen kinderen als aan pleegkinderen worden toegezegd."

Lees meer artikelen over:

kinderdooppleegzorg