Roken

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Wat zegt de bijbel over roken? Niets slechts neem ik aan, want diverse predikanten en sprekers roken en dat terwijl we door hen zelf er op gewezen worden dat verslaving een zonde is. En zijn alle zonden even slecht? Want een mens met 'minder' zonden is toch niet beter dan een ander?

Antwoord

Roken! Wat zegt de Bijbel ervan? Niets! Want roken was in de dagen van het Oude en Nieuwe Testament nog volslagen onbekend De Jehovah's Getuigen hebben op de klank af wel eens teksten tegen het roken gevonden. Wat te denken van deze: Israel rookte op de hoogten en het was kwaad in de ogen des Heeren! Toch moeten we niet denken, dat de kinderen Israëls met een vette sigaar in de mond naar Kanaän getrokken zijn. Al zegt de Bijbel niets tegen roken op zich, de Schrift zegt wèl duidelijk, dat we ons lichaam hebben te bewaren als een tempel des Heeren. Zelfs helemaal afgezien van het feit of de Heilige Geest in ons hart woont: ons lichaam behoort God toe! Vandaar dat veel christenen, bijvoorbeeld in Amerika, roken afwijzen als in strijd met Gods Woord. Ik denk dat ze gelijk hebben. Al moet ik eraan toevoegen, dat ikzelf tot een jaar of veertien geleden gerookt heb als een ketter. Wat de verslaving van het roken betreft zou ik nog willen zeggen, dat naar mijn eigen idee de "gewoonteverslaving" een erger rol speelt dan de nicotineverslaving. Wie van het roken af wil komen, moet er zelf duidelijk achter staan. Anders wordt het een spoedige teleurstelling. Wat de orde van zonden betreft: de RKK kent lichtere en zwaardere zonden. De Bijbel weet slechts van één soort zonde: elke zonde ontheiligt God en overtreedt Zijn wetten. Dat wij zonden op hun ernstigheid beoordelen, zegt meer over ons verduisterde verstand dan over de waarheid!

Met een hartelijk groet, Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

roken