Prikpil voor mannen

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw kan niet tegen de pil en we hebben een hekel aan het gebruiken van condooms. Is er een andere oplossing, b.v. een prikpil voor mannen?

Antwoord

Naar een pil voor mannen wordt al vele jaren onderzoek gedaan maar tot nu toe zonder succes. Alternatieven zijn:

1. Natural Family Planning. Informatie bij secretariaat Willem v Aelststraat 14, 2612 HR Delft, tel. 015 212 4732.

2. ook wordt wel een 'spiraaltje' genoemd maar daar kunnen grote bezwaren tegen bestaan (zie hieronder).

3. Als laatste maar wel zeer definitieve en daarom niet zo maar aan te raden, sterilisatie.

U veel sterkte toegewenst  om tot een goede keuze te komen,
Dr. A. C. van Beest

ad 2)

Mirena is een hormoon bevattend  ‘spiraaltje’ met drie tegelijk werkende  werkingsmechanisme:

1.Voorkomen van de conceptie ( bevruchting) door: invloed op het slijm van de baarmoedermond. Dit wordt dik en taai zodat  de zaadcellen er nauwelijks doorheen kunnen. Bovendien wordt  de beweeglijkheid  van de zaadcellen sterk verminderd waardoor ze  bijna niet in de baarmoederholte kunnen komen. Daarnaast treedt er verandering aan de zaadcellen op waardoor hun bevruchtend vermogen nagenoeg verdwijnt.

2. Het spiraaltje bevat een hormoon dat voornamelijk ter plaatse inwerkt dus op het slijmvlies van de baarmoederwand. Het  hormoon veroorzaakt atrofie van het  baarmoederslijmvlies  d.w.z. het slijmvlies wordt zo dun dat, indien er een toch een bevruchting optreedt (0,1 procent zwangerschappen in het eerste jaar, neemt daarna af),  de implantatie ( innesteling) van de bevruchte eicel niet kan plaatsvinden. De conclusie moet dan zijn dat deze component zo als we dat noemen, abortief werkt.

3. En vervolgens wordt bij ongeveer 15 procent van de vrouwen de eisprong ook nog geremd. Als er geen eisprong is kan er ook geen conceptie plaatsvinden. Het wordt in recente literatuur een buitengewoon betrouwbaar middel genoemd.

Voor de andere spiraaltjes geldt ook dat de innesteling verstoord wordt.

Tags in dit artikel:

spiraaltjevoorbehoedsmiddel