Het einde nabij

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik heb Xandernieuws gelezen. Als het gaat zoals er staat, is ons einde toch nabij? Is dit niet duidelijk de eindtijd? Of vergis ik mij? Moet ik dat anders zien?

Antwoord

Het lijkt ons verstandig om niet alles wat op internet wordt geserveerd voor zoete koek te slikken.
Zie voor diverse relevante antwoorden op je vraag de tag 'eindtijd'.

6 reacties
hans0166
ja we leven in de eindtijd.... maar die is al begonnen toen Jezus ten hemel voer. Alhoewel we iedere minuut als de laatste mogen/moeten zien, weet niemand tijd nog uur.

Iederen die zo hard roept dat het zover is, is op bijbelse grond een valse profeet.
Johnvb
Ook al weten we de dag en het uur niet, God de Vader weet dat alleen, we krijgen van Jezus wel de opdracht mee om nuchter te zijn en te waken. En om op de tekenen te letten.
En als we dan op de tekenen letten, dan kunnen we wel zeggen dat het de laatste tijd hard gaat en er veel ontwikkelingen zijn die de naderende komst van onze Heere Jezus Christus aankondigen.
Waarom moeten we op de tekenen letten? Juist: om Hem te verwachten! Om te weten dat Hij er aan komt. Waarom geeft God anders tekenen?

De wereld is in barensnood. De wereld wacht op Christus' komst. En als een vrouw in verwachting is, dan weet ze niet welke dag of welk uur haar kind geboren wordt, maar ze kan wel het tijdsbestek weten. Zo kunnen Gods kinderen, zoals 1 Thessalonicensen 5 hen omschrijft als kinderen van het licht, weten dat de Heere Jezus er aankomt.

Als de weeën beginnen zijn het eerst gewone weeën en naarmate de bevalling nadert worden de weeën heftiger en pijnlijker. Dan komen er persweeën en nog steeds weet de moeder niet welk tijdstip haar kind geboren gaat worden. Maar ze weet het, het kind komt en het zal niet lang meer duren.
Kijken we naar deze tijd met alles wat er gebeurt: de weeën zijn overduidelijk. Ze worden ook steeds heftiger en pijnlijker. Of het de "persweeën" zijn, weet ik niet, één ding weet ik: Hij komt en ik verwacht Hem met een groot verlangen!

Voor de ongelovigen komt Jezus als een dief in de nacht, maar zij die Hem kennen en liefhebben die verwachten Hem ook. En bij verwachten hoort een uitzien.

We moeten waakzaam zijn, wakker en nuchter.

Waakzaam: alert zijn op alles wat er gebeurt, onszelf heilig en rein bewaren tot die dag. Nuchter zijn, dus niet meegaan in hypes en voorspellingen. Nuchter zijn, niet je bang laten maken en in angst leven.

Voor hen die Jezus kennen: wat een heerlijke dag komt er aan, wie weet hoe spoedig al! Voor hen die Hem nog niet kennen: haast je, spoed je om je levenswil. Christus staat klaar om te zondaren te redden!

Maranatha! Heere Jezus, kom, ja kom haastig!
mortlach
Momenteel is er een oorlogje hier en daar. Best vervelend en iets waar je je best druk om mag maken.

Als je echter wilt lezen over een tijdperk waarin men echt dacht dat het einde was gekomen, dan raad ik je aan om eens een boek over de pestepidemie (de zwarte dood) in Europa (+/- 1350 n. Chr.) te lezen.
Johnvb
@mortlach:

Als je echt wilt weten of Jezus' komst nabij is: Kijk naar Israël!
Het klopt inderdaad dat toen met die pestepidemie iedereen dacht dat het einde van alle dingen nabij was. Maar van een staat Israël was toen nog geen sprake. Laat staan van het volk der Joden wat terug gaat naar hun eigen land.
Datzelfde gold ook voor de Tweede Wereldoorlog. Toen dacht men ook dat het einde nabij was.
Maar ook toen was van een staat Israël of de terugkeer van de Joden daar naar toe geen sprake.
In 1948 werd dat op één dag een feit (Jesaja 66 vers 7-9 werd toen werkelijkheid). En nu gaan de Joden massaal terug uit allerlei landen. Het begin van de vervulling van profetieën die dit voorzegt hebben. Ik zeg nadrukkelijk een begin, want het moet nog veel massaler worden.

Israël en Jeruzalem: de steen des aanstoots. Daar gaat het om en daar draait het om. Wat daar gebeurt en wat daarmee gebeurt dat zijn de duidelijkste tekenen dat Jezus komst aanstaande is.
hans0166
@johnvb
hoe kom je erbij dat het in 1948 in één dag gebeurde... daar was een proces van jaren aan voorafgegaan...reeds sinds 1880 keren ze terug.
Voor het gemak vergeet je maar even de bekering, herbouw tempel, vrede, bloeiende woestijn, meren in de woestijn (dóór God ! ) Herstel van het huis van David, en nog een heleboel meer. Dit vind ik meestal zo typerend voor de eindtijd roepers.
Er is niet meer oorlog dan tevoren, er is niet meer ellende of wat dan ook, we wéten het alleen duizend keer sneller dan vroeger, we weten het hier nog eerder dan de buren daarginds...
Het geloof is nog niet verdwenen, er zijn geen grote vervolgingen... zelfs nog minder dan ooit in de geschiedenis...
Ja we leven in de eindtijd... maar op wie mogen we meer vertrouwen dan op Hem die Zelf zei : ALLEEN DE VADER weet dag en uur.
Voor iedereen kan het de laatste dag zijn, daar moet je altijd al naar leven. Als je in het NU kan leven en sterven maakt het niet uit of de wederkomst volgende week is of over een miljoen jaar.

Als laatste eindig ik met dezelfde zin als mijn eerste post:
iedereen die zo hard roept dat het zover is, is op bijbelse grond een valse profeet.
Johnvb
@Hans0166

Dat weet ik allemaal Hans, niet zo oordelen aub., maar dat vond ik wat teveel ingaan op materie die niet iedereen kent en eigen is.

Ook herbouw tempel, bloei woestijn, bekering van de Joden etc is mij bekend, maar juist omdat ik geen splijtzwammen wil veroorzaken heb ik dat buiten beschouwing gelaten.
Overigens bekeren vele Joden zich op dit moment. Niet alleen in Israël, maar ook in heel de wereld. Dat is een begin, de echte vervulling van die profetie komt ook nog.

Juist nu in oa. het Midden Oosten komen vele moslims tot geloof. Of in China komen velen tot geloof.
En bij ons (in het "vrije westen") is de het alles in afval en verval.

Overigens is het niet waar dat vervolging minder is dan ooit. Het wordt juist over het rond der aarde steeds meer en meer. Bv in China waar de laatste jaren een kentering kwam en de vervolging afnam, neemt het juist nu weer toe. Ook in Rusland waar sinds Gorbatsjov er minder en minder vervolging was, neemt de vervolging weer toe. En in het Midden Oosten waar juist onder Assad, Moebarak, Khadaffi etc. de christenen het wel moeilijk hadden maar niet zo erg als nu.
Open Doors bestaat 60 jaar en juist deze tijd kenmerkt zich dat ze het drukker dan ooit hebben en meer moeten en mogen doen voor onze vervolgde broeders en zusters.
En wat komt er onze kant op?

Maar je laatste zin: ach ik houdt me aan Gods Woord vast: dat is in dit verband: Verwacht Hem en wees bereid! Let op de tekenen en wees wakker en nuchter.

Ik zeg nml. niet dat het zover is, maar wel dat Hij komt en dat is voluit Bijbels.
Ook ik weet (gelukkig) niet wanneer het is en dat heb ik al gezegd: dat is bij de Vader bekend.
Als de volheid der heidenen is ingegaan, en dat weet God alleen.