Ik voel me net als Judas en Kaïn

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik voel me net als Judas en Kaïn tegenover God. Vooral mijn boezemzonde (de zonde tegen het zevende gebod) staat me tegen en ik kom er maar niet vanaf. Ik weet ook dat ik zondig ben, maar ik weet niet wat Christus voor mij betekent.

Antwoord

Graag wil ik op jouw probleem ingaan. Je worstelt met wat je noemt je boezemzonde. Je wijst het aan als de zonde tegen het zevende gebod. Je zegt niet precies wat die zonde is. Ik denk dat het moeilijk voor je is dat te zeggen. Ik noem een paar mogelijkheden: het zou kunnen zijn dat je stiekem naar pornofilms kijk, of dat je masturbeert of wellicht met een meisje seksueel contact hebt. Ik benoemd de dingen maar even rechttoe, rechtaan.  Maar wat voor zonde het is ook, ik wil proberen je een uitweg te wijzen.

Laat ik twee dingen even vooraf mogen zeggen. Allereerst: je voelt je net als Judas en Kaïn. Dat kan je een gevoel geven, dat je aanvliegt, om zo te zeggen. Toch denk ik dat je die gedachten van je af mag zetten. Waarom ik dat denk? Omdat er voor de zonde, die jij je boezemzonde noemt, altijd vergeving is. Straks nog iets meer daarover.

In de tweede plaats: de zonde tegen het zevende gebod is inderdaad een zonde. Maar de zonde tegen een ander gebod is van het zelfde gewicht. Bijvoorbeeld: iemand die altijd maar liegt of voortdurend roddelt of zijn en haar vertrouwen zet op iets of iemand anders behalve op God en Zijn Woord alleen is net zo schuldig als jij je schuldig bent. Wie één gebod overtreedt, overtreedt in feite alle geboden. Ik zeg dit niet om de zonde waar jij mee tobt, goed te praten, maar wel om duidelijk te maken dat jij niet slechter bent voor God dan  welk mens ook. Immers, wie is er zonder zonde? De allerheiligste heeft nog maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid en moet elke dag weer leven van Gods eenzijdige vergevende genade om Christus wil.

En dan ben ik gelijk bij de weg die ik je zou willen wijzen. Je zegt: ik weet niet wat Christus voor mij betekent. Ik neem aan dat dit zo is. Maar dan moet ik gelijk zeggen: je kunt het te weten komen. Hoe? Door met jouw zonde naar Hem toe te gaan en het eerlijk tegen Hem te zeggen, waar je mee worstelt. Belijdt hem dat oprecht als schuld. En vraag Hem, dat Hij met Zijn Geest je de kracht geeft om tegen je zonde te strijden en jouw leven te veranderen. Zeg maar: Heere Jezus, zelf kan ik er niet vanaf komen. Maar U kunt en wilt mij helpen. Vergeef mij mijn zonden. Ik besef dat je dan niet in één keer van je boezemzonde afbent. Maar ga daarom elke keer weer naar Hem toe. Hij zal je niet terugsturen.

Vaak wordt het doen van de zonde tegen het zevende gebod opgewekt door het kijken met je ogen of in je gedachten naar seksueel prikkelende beelden. Het is belangrijk om daarom, voordat dit gebeurt, iets anders te gaan doen. Pak een goed boek. Nog belangrijker: lees een stukje uit de Bijbel en neem daar een goed dagboekje bij. En doe dit biddend. Maak je zelf weerbaar. Leer bijvoorbeeld Job 31: 1 uit je hoofd en bidt dagelijks om discipline en matigheid. Praat ook eens met iemand die je kunt vertrouwen over jouw probleem. Een goede vriend of vriendin, misschien je ouders of je predikant. Een andere kan je soms tot grote steun zijn. Wees niet bang, want iedereen is -als hij zichzelf goed leert kennen- met belijden een zondig mens te zijn. Iedereen moet het hebben van Gods grote genade in de Heere Jezus Christus als het gaat om het vergeven van en het strijden tegen welke zonde ook.

Ik hoop dat je aan het bovenstaande iets zult hebben en wens ze Gods kracht toe.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

boezemzonde