Advies gevraagd

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben een (alleenstaande) man. Ik mag geloven dat de Heere Jezus voor mij tussengetreden is bij de Vader. Ik mag belijden dat ik mijn leven niet alleen wil leiden, maar Hem wil volgen. Nu mag ik steeds meer zien hoe arm ik buiten Christus bent. Als eerste bevredig ik mezelf geregeld. De ene periode doe ik het vaker, dan de andere. Met deze zonde doe ik de Heere ontzettend pijn. Zo komt het bij mij over. Ik bid of de Heere mij door deze verleiding(en) heen wilt helpen, maar toch struikel ik weer in deze zonde. Deze zonde steekt vooral de kop op als ik moe ben! Ik word dan erg hangerig en heb eigenlijk niet de energie om er tegen in te gaan. Ook als ik niks te doen heb (mezelf verveel) is er snel deze verleiding. Vandaag ben ik weer gevallen. En heb de Heere om vergeving gevraagd. Nu is er voor mij de grens bereikt: ik wil en moet er vanaf! Het staat de relatie tussen God en mij in de weg. Zo kan ik geen lichtdrager zijn. Kunt u mij concrete adviezen/tips geven om er van af te komen? Ik weet dat het niet in eigen kracht kan, maar wel in de kracht van Christus! Ik bedoel met adviezen: tips, echt hulpmiddelen.

Antwoord

2 reacties
arendine
Zelfbevrediging kan een verslaving zijn. Er zijn een aantal dingen die een alcoholist helpen om van de drank af te blijven. Hij moet barrières maken, geen druppel alcohol meer drinken, gelegenheden mijden waar alcohol wordt gedronken, de omgeving inschakelen en het probleem vertellen, vrienden, familie en kennissen die niet drinken in je nabijheid.

Een seksuele verslaving is moeilijker aan te pakken. Je hoeft er niet voor naar de slijter, een feestje of het cafe, maar je drug is altijd binnen handbereik. Je hebt je lichaam en libido altijd bij je. En seksuele gevoelens zijn niet alleen maar slecht, zoals de drang naar alcohol voor een alcoholist, God heeft ze ons niet voor niets gegeven.

Er zijn een aantal dingen te bedenken die kunnen helpen bij het goed omgaan met deze gevoelens. Het kan helpen om een vertrouwenspersoon in te schakelen, zodat je dit niet in je eentje hoeft te doen. Dit is niet iets dat je met iedereen wilt delen, maar wanneer het daglicht op het verborgene schijnt, is dat een extra drempel voor jezelf. Ook het mijden van prikkels is aan te raden. Internet kan een bron van prikkels zijn, zet de computer in het volle zicht in de woonkamer en laat de gordijnen open, neem een traag internetabonnement, er zijn manieren om drempels op te werpen. Desnoods een 'kinderslot' instellen zodat je na een bepaald tijdstip niet meer op internet kunt (wachtwoord laten instellen door je vertrouwenspersoon). Je weet zelf wat je zwakste punten en/of momenten zijn, brainstorm hoe je die kunt versterken.

Het belangrijkste, doe dit niet alleen, maar samen met God. Hij zal een kind in nood niet wegsturen.
AHHK76
Beste Vraagsteller, lees eens het boekje: Mijn hart blijft onbevredigd, van Walter en Ingrid Trobisch (alleen tweedehands verkrijgbaar) of kijk eens op de site www.settingcaptivesfree.nl
Praktische tips: Ga dingen doen die afleiding en voldoening geven en neem iemand in vertrouwen die jou steunt in jouw strijd. Veel sterkte.