Aarde in zes dagen geschapen

drs. J. Fekkes / Geen reacties

Vraag

Iemand zei tegen mij je kan het toch niet letterlijk nemen wat er in de Bijbel staat, dat de aarde in zes dagen geschapen is. Mijn vraag is, moet je dat nou letterlijk nemen of niet?

Antwoord

Over deze vraag is al heel wat gestreden. Zelfs zijn er diepgaande ruzies en verwijderingen uit voortgekomen. Nu wil ik niet in deze discussie verzanden. Maar ik wil hier wel bescheiden antwoord opgeven.

Ten eerste is de bijbel geen natuurkundig boek, maar het is het Woord van God. In Zijn Woord heeft hij zich aan ons geopenbaard. In de bijbel kunnen we lezen hoe de mens tot zonde gekomen is en hoe de HEERE de zondaar kan verlossen. Maar in de verkondiging over de schepping is God zeer summier. Wel vertelt de Schrift ons dat wij in de schepping God kunnen zien en erkennen, maar nog duidelijker kunnen wij God leren kennen in Zijn Woord, zie Rom.1: 20. We moeten telkens de geesten beproeven, want de natuurlijke mens wil niet aan wat des geestes is. Zie NGB art 7.

Maar nu de vraag: heeft God nu de aarde in zes dagen geschapen of niet. Moeten wij dit letterlijk nemen of niet? De HEERE zegt zelf in zijn Woord dat bij Hem een dag gelijk is aan duizend jaar. Met andere woorden, Gods tijdrekening is geheel anders. Zoals we ook weten dat in het hiernamaals geen tijd meer zal zijn. Vandaar dat de Schrift ook zegt dat we de schepping alleen door het geloof kunnen verstaan: Hebr. 11:3.

Maar hoe moeten wij nu Genesis 1 en 2 lezen? Wie dit figuurlijk gaat lezen is de weg van Godsopenbaring kwijt. Wie die weg inslaat, bekritiseert Gods Woord en rekent niet met de inspiratie van de Heilige Schrift. Wij moeten niet wijzer willen zijn dan God. De leer van de schepping is een geloofsstuk. De HEERE spreekt van gewone dagen. Zo ook de zevende dag is een gewone dag en geen periode. Na de schepping hebben wij de zondeval en de zondvloed gehad, daardoor is geheel de schepping veranderd. Laten wij de heerlijkheid zien in Zijn schepping Ps. 19: 2 en Spreuken 16: 4.

Exegetisch is er niets in te brengen tegen Genesis 1 en 2 zoals God de schepping heeft verwoord. Het scheppingsverhaal biedt ons dus historie en volle werkelijkheid. Dus we kunnen het alleen door het geloof verstaan!

Drs. J. Fekkes

Lees meer artikelen over:

schepping