Gedekt hoofd bij doop

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag m.b.t. het dopen van een meisje. Ik ben opgevoed met de gedachte dat een meisje (baby) die ten doop wordt gehouden iets op het hoofd hoort te hebben. Deze mening is afgeleid van de tekst dat een vrouw een “gedekt hoofd” hoort te hebben tijdens het bidden of profeteren. Om mij heen zie ik dat echter weinig gebeuren binnen de Gereformeerde Gemeenten. Wat is uw mening hierover?

Antwoord

Het is goed om elkaar steeds weer te verwijzen naar de eis van het Woord van God. Of  een baby iets op haar hoofdje hoeft te hebben als het gedoopt wordt , behoort tot de middelmatige zaken. Als u vindt dat de God van het verbond dat wel van ons vraagt, dan moet u het doen. U kunt het ter sprake brengen bij de doopzitting en luisteren naar de verklaring, die gegeven wordt. Zorg dat er geen tweespalt ontstaat. Ga in elk geval niet tegen je geweten in, ook al bent u alleen. De hoofdzaak is dat de beloften, die betekend en verzegeld worden op het voorhoofdje van ons kind, door de Heilige Geest toegepast worden in ons aller leven . Bij de doop klinkt hoor- en zichtbaar: Geef Mij je hart! Wat een wonder en dat voor zo een! U zal ik uw eeuwig loven, omdat U het hebt gedaan!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

doophoofdbedekking