Tegenwerking van duivel

Ds. G. van de Groep / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de duivel. Als je in alles van je leven de leiding van de Heere mag ervaren en Zijn Hand, kan ik dan ook stellen dat de duivel tegenwerkt? Een voorbeeld: ik had pas een serieus gesprek met iemand, waarmee wat problemen waren. Het gesprek ging de goede kant op. Er werd geluisterd. En opeens komt er iemand de kamer binnen. Die iemand wist nergens van en kwam plots binnen in dat huis. Het gaat me niet om die ‘binnenkomer’ als duivels te zien, maar dat het de duivel is, die veroorzaakte dat het gesprek moest stoppen. Ik zie het tegenwoordig vaker gebeuren, dat er tijdens mooie momenten dingen gebeuren die dat verstoren. Het lijkt wel of de duivel dat niet wil en het dus verstoort. Wij geloven toch niet in toeval? Of zoek ik er dan teveel achter?

Antwoord

Je vraagt of de duivel je kan tegenwerken wanneer je Gods hand en leiding in je leven mag ervaren. Dat is inderdaad het geval. In Zondag 52, vr. en antw. 127 wordt satan een doodsvijand van een christen genoemd. Hij is de grote tegenstander van God. Hij is er altijd op uit om Gods werken te verstoren. Ook al is hij in principe op Golgotha door Christus overwonnen, hij brengt met zijn stuiptrekking nog ontzaglijk veel ellende teweeg. Temeer, omdat hij weet dat hem nog maar een kleine tijd is gegeven. Wat heeft hij nog een invloed en wat gaat hij listig te werk.

Je noemt een concreet voorbeeld met betrekking tot een gesprek dat je voerde dat door iemand die de kamer binnenkwam verstoord werd. Ik geloof stellig dat hier de hand van de boze achter zit. Menig gelovige zal kunnen zeggen dat hij en zij ervaren heeft wat ook jij meermalen hebt ondervonden. De boze wil verhinderen dat we ander helpen met het Woord van God. Daarom mag en moet het onze dagelijkse bede zijn wat Jezus Zijn volgelingen leerde: “Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze!”

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

duivel
3 reacties
Pol
Heel herkenbaar! als ik door de week een keer een preek wil luisteren, prompt komt er iemand of de telefoon gaat! Pas nog met mijn tante erover gehad, die herkende dit ook!
mina
@Pol gebeurt bij mij ook vaak, maar betrap mezelf er ook wel op, dat ikzelf (on)bewust toch ook nog met dingen bezig ben. Moet nodig nog even dit of dat en dan luister ik weer verder.
Is ook niet de bedoeling denk ik.
Waar ik tegen aanloop is het volgende: steeds meer verjaardagen, feestjes ,kraamfeesten worden op zondag gehouden.
Ik ga echt wel gezellig koffie drinken bij iemand uit de kerk hoor, of naar een verjaardag.
Maar steeds meer begint iets pas om 4 uur of zo.
Dus zou ik niet naar de kerk kunnen. Dat vind ik zo jammer.
Steeds moet ik me weer verdedigen lijkt het wel, waarom ik ook graag s`avonds naar de kerk ga. Als ik vraag waarom het niet gewoon een keer op zaterdag kan, dan is het antwoord: iedereen is druk . Dat is ook zo(wij ook). Maar moet dan alles maar op zondag?
Pol
@mina, dat is ook herkenbaar,bij ons in de fam worden ook veel dingen op zondag gehouden om die tijd, maar we gaan gewoon niet. Heel radicaal, dit ook voor de kinderen want dan is het gewoon duidelijk. En als mensen ons persé willen zien, kunnen ze ook vragen of we op een andere dag of ander tijdstip komen. Het klinkt heel eigenwijs, maar we hebben er nog nooit spijt van gehad dat we gekozen hebben voor kerkgang ipv een verjaardag. Vaak is er bij dat laatste een heleboel geklets om niks of iedereen zit met zijn mobiel te spelen.