Weten dat je bekeerd bent

Ds. J. Prins / Geen reacties

28-04-2004, 00:00

Vraag

Kan het zijn dat je bekeerd bent, maar dat je dat zelf (nog) niet weet? Hoe krijg je zekerheid van je bekering als je niet een tijd kunt noemen waarvan je zegt: Toen heeft God mij als Zijn kind aangenomen, als je nooit zeker hebt geweten dat je zonden vergeven zijn? Is het mogelijk dat je wel 'zoekt naar God' (bijbellezen, kerk, bidden) en er oprecht (is dat mogelijk?) naar verlangt om je hele leven aan Hem te geven en de weg te gaan die God wil dat je gaat -ook al zie je die weg niet-, maar dat je niet bekeerd bent?

Er staat in de bijbel dat wie zoekt, zal vinden en wie bidt, zal ontvangen. Mag je op grond hiervan geloven dat je op Gods tijd Zijn kind mag worden, als je zoekende bent (hoe weet je of je 'goed' zoekt, Bijbellezen/bidden/kerk?) en naar Gods eer wil leven? Hoe kun je ooit God aanspreken als 'Vader' als je niet weet of je Zijn kind bent of als je weet dat je dat niet bent?


Antwoord

Beste vragensteller,

Het is inderdaad genade van de Heere wanneer we in ons leven met deze vragen worstelen. Ook jouw vragen als: wat is bekering, wanneer weet ik dat mijn zonden vergeven zijn, is mijn zoeken oprecht, wanneer ben ik een kind van God en ben ik een kind van de Vader? Ik zal proberen een antwoord te geven.

Allereerst moeten we zeggen dat niemand uit zichzelf de Heere zoekt. Daar ook helemaal niet de noodzaak van inziet. Zonde, God, vergeving, bekering, Christus e.d. zijn wel woorden die een zondaar hoort(!), maar de inhoud ervan niet verstaat. Die woorden gaan leven, krijgen dus inhoud als de Heere door de Heilige Geest ons geestelijk leven schenkt. Ons wedergeboorte schenkt. Dan gaan we zien dat we zonder God leven. Hem nodig hebben. Dat we zonde en schuld hebben, waarmee we straks voor Hem in Zijn gericht niet kunnen verschijnen. Je ziet dat je vergeving van zonde nodig hebt. En belijdt dat ook met berouw. Je wordt vernederd en vertederd over je verloren en verzondigde leven. Ook, dat je de Heere zo lang hebt laten kloppen op de deur van je hart, toen de Heere riep: "Mijn zoon (en ook Mijn dochter) geef mij je hart!" Je gaat de Heere zoeken, naar Hem verlangen, Hem elke dag in alles nodig krijgen. In de dingen voor de tijd en voor de eeuwigheid.

En dat alles is doortrokken van de liefde van God. Want in de wedergeboorte stort de Heere ook Zijn liefde uit in het hart. En bij dit alles speelt ook je karakter, achtergrond en opvoeding mee. De Heere Zelf leert je verstaan wat ellende, verlossing en dankbaarheid is. Hij leidt je tot bekering door Zijn Woord en door de werking van de Heilige Geest ga je jezelf ook concreet bekeren.

Een Bijbels voorbeeld over de bekering is de gelijkenis van 'de verloren zoon'. Lukas 15: 11-32. Bij de 'varkenstrog' (het verloren leven) komt hij tot zichzelf, tot inkeer, hij wordt stilgezet en begint na te denken over zijn verloren, ellendige toestand. Hij heeft honger en moet denken aan de overvloed die er is bij zijn vader. De knechten van de vader hebben overvloed van brood. Zo laat de Heere ons ook zien hoe ellendig we eraan toe zijn. Maar laat ons ook zien dat er bij Hem een overvloed van genade is! En in het hart van de verloren zoon wordt de schuldbelijdenis geboren: "Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel (dat is tegen God) en voor u en ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden, maak mij als een van uw huurlingen".

En dan keert de zoon ook daadwerkelijk terug tot de vader. Kijk, dat is nu bekering: Inkeer, de verloren zoon komt tot zichzelf! Tot jezelf komen, hoe staat het er nu voor tussen God en mijzelf! Je ziet je verlorenheid en de noodzaak van redding en bekering! Afkeer, hij breekt met zijn zondig leven! Breken met de zonde, in gedachten, woorden en werken! Terugkeer, hij keert terug tot zijn vader! Tot de Heere! Al in het Paradijs heeft de mens zich van God afgekeerd. En ook wij doen dat nog altijd van uit onszelf, met de bedoeling om nooit meer naar God terug te keren. Het is dus de Heilige Geest die het heerlijke wonder van Inkeer, Afkeer en Terugkeer in ons werkt!

In de Bijbel is echte bekering altijd verbonden met geloof! Ook bij de verloren zoon. Hij keert terug tot zijn vader, in het geloof dat daar brood is. Dat zijn vader goed is voor zijn knechten. Ik wil je vragen, lees de gelijkenis nog eens goed door. Ook hoe de zoon thuiskomt, wat hij zegt en wat de vader doet en zegt. Zo roept de Heere ook ons, verloren dochters en zonen, terug tot Zichzelf. Maar er is maar één Weg waardoor we kunnen terugkeren tot de Vader. Want de Heere is barmhartig EN rechtvaardig. En wij zijn vanwege onze schuld en opstand tegen Hem onder Zijn toorn. Wij zijn veroordeeld tot de eeuwige straf in de hel. Maar nu is het wonder dat de Heere Zelf een weg van vrede heeft gemaakt. Door Zijn toorn over de zonde op Zijn Zoon uit te storten. Zo heeft Christus aan het kruis de schuld betaald! En alleen als we ons leren overgeven aan Christus, alleen als we door Hem tot de Vader gaan, ziet de Vader ons genadig aan. Dan vergeeft Hij om Christus wil onze zonden en vernieuwt ons hart en leven in Christus. Dan komt er in ons leven door het geloof in Christus ook een dagelijkse bekering. Er is de eerste bekering, net als bij de verloren zoon. Hij keert voor het eerst terug tot de vader. En zo is er in het leven van het geloof niet alleen die eerste bekering, maar ook de dagelijkse. Lees wat dat betreft eens Zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus!

Daarom, geef het roer van je leven uit handen en geef het in de handen van Christus. Het gaat dus om het geloof in Christus. Want Hij alleen: “kan volkomen zaligmaken al degenen die door Hem tot God gaan!” In deze weg geeft de Heere licht en duidelijkheid over je hart en leven. De zekerheid van het geloof is dus in Christus. Hoe meer je het leven en de genade zoekt buiten jezelf in Hem, des te meer is er ook de zekerheid. Dan leert de Heere je steeds meer te geloven, datgene wat Hij je belooft om Christus wil!  In deze weg leer je ook zien, dat het de Heere is Die een goed werk in ons begint, het doorzet en het ook zal voleindigen.

Mocht je nog op andere aspecten willen ingaan of vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Van harte Gods zegen, met vriendelijke groet, ds. J. Prins.

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Prins

  • Geboortedatum:
    04-10-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Ederveen
  • Status:
    Inactief
45 artikelen
Ds. J. Prins

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Anderhalf jaar heb ik nu een relatie met de allerliefste jongen die ik mij kan wensen. Ik hou echt van hem. Helaas kan ik alleen zo erg tobben/twijfelen. Bijvoorbeeld: hou ik mij niet voor de gek, voe...
1 reactie
28-04-2023
In de prediking wordt regelmatig een oproep gedaan aan ons als mensen. De manier waarop is soms verwarrend. Dit speelt in de volle breedte van kerken (doordeweeks kerk ik van Ger. Gem. in Ned. tot PKN...
Geen reacties
28-04-2008
Mijn moeder en ik verschillen erg van elkaar. Zij vraagt heel vaak mijn mening over dingen. Meestal komt mijn mening niet overheen met de hare. Dit wordt mij dan kwalijk genomen of er worden mij verwi...
1 reactie
28-04-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering