Kleine christussen

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Soms wordt er van bepaalde personen uit het Oude Testament gezegd dat zij typen van Christus zijn. Bijvoorbeeld van Jozef, Mozes, David en Salomo. Maar als je deze term hanteert, dan lijkt het volgens mij net alsof deze personen ‘kleine christussen’ zijn, terwijl het ook zondige mensen waren. Is het goed om personen uit het OT typen van Christus te noemen?

Antwoord

Een goede vraag. Er is maar één Christus. Er zijn geen christussen. Geen kleine en geen grote. Wel christenen. In geloof en navolging van de ene Christus der Schriften.

In de dogmatiek is men gaan spreken over typen van Christus. Een type is iemand (in het OT) die door zijn manier van leven, spreken en/of handelen iets laat zien van hetgeen Christus is, zegt en doet in alle volkomenheid. We spreken ook wel over voorafschaduwing van Christus. Je noemt zelf reeds een aantal voorbeelden. Op zichzelf beschouwd allen zondige mensen! En toch... uit genade wijzen zij heen naar Christus; zonder het zelf te beseffen.

Je kunt soms wat ongelukkig zijn met allerlei dogmatische termen en kreten, die hooguit indirect aan de Schrift worden ontleend. En toch... Er is geen bezwaar om deze mensen type van Christus te noemen, mits we Christus in al Zijn volheid erkennen! Hem alleen de eer!

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

voorafschaduwing