Belgische broeder

Ds. J. Westerink / 2 reacties

Vraag

Ik ben een 24-jarige Belgische jongeman en hoewel ik mij nog geen kind van God kan noemen, meen ik wel te mogen stellen dat de Heere met mij bezig is. Toen ik 18 was, ben ik vrij plotseling in God gaan geloven. Vanaf toen woonde ik op zondag getrouw de missen van de Rooms-Katholieke kerk bij. In de Roomse kerk kon ik echter niet terecht met al mijn vragen over het geloof en zag ik mij gedwongen zelf op onderzoek te gaan. Dit heeft ertoe geleid dat ik de Bijbel ben gaan lezen en mij verdiept heb in de belijdenisformulieren en Calvijns Institutie. Hierdoor ben ik geleidelijk aan overtuigd geraakt van de calvinistische/gereformeerde leer - een overtuiging die alleen maar sterker is geworden door in Leiden te studeren. Het probleem waar ik mee zit is echter hetzelfde als bij mijn tijd in de Roomse kerk: ik voel me eenzaam in het geloof. Ik denk dat hier twee redenen voor zijn. Ten eerste kom ik uit een ‘gematigd’ katholiek gezin. Mijn ouders, bij wie ik inwoon, moeten helemaal niet weten van de reformatorische geloofsovertuiging, die zij afdoen als “kil”, “fundamentalistisch” en “sektarisch”. Ook met de Bijbel hebben ze niet zoveel. Zij hopen dat dit een fase is waar ik door heen moet gaan, iets dat wel zal overwaaien. Ten tweede is er in mijn woonplaats, noch in de wijde omtrek, een gereformeerde kerk waarbij ik mij zou kunnen vervoegen. Er zijn alleen Roomse kerken, met hier en daar een vrijzinnig-protestantse gemeente. Niemand kan mij dus steunen in het geloof. Mijn vraag aan u is tweevoudig: ten eerste, hoe kan ik groeien in het geloof als ik me niet kan aansluiten bij een gemeente waar het Woord gepredikt wordt, om de eenvoudige reden dat er zo geen gemeenten zijn? Hoe kan ik zo ooit bekeerd worden? Ben ik met een eenmansreligie begonnen? Moet ik toch naar een mis of dienst gaan, waar het Woord niet correct uit de Schrift wordt geleerd? Ben ik daarin te rigide en is mijn geloof te intellectueel? Of kan ik beter alle hoop op bekering opgeven, is de Heere helemaal niet met mij bezig? En ten tweede, zelfs indien ik zonder tot een kerk te behoren zou mogen groeien in het geloof, ben ik dan niet verdoemd tot eenzaamheid en isolement? Ik hoop dat dit alles niet te aanstellerig klinkt. Ik zit er echter mee en zoals u uit het bovenstaande hebt kunnen afleiden, kan ik nergens anders heen met mijn vragen. Ik hoop dan ook dat u zo goed wilt zijn mij een antwoord te geven. Hartelijk dank bij voorbaat.

Antwoord

Belgische broeder,

Graag wil ik proberen  je een beetje de weg te wijzen. Dat is echter niet zo eenvoudig omdat ik niet weet waar ik jou zoeken moet. Met dank aan de Heere neem ik er kennis van dat Hij in jouw leven gekomen is met het Evangelie van Zijn vrije genade en de verzoening.met Hem door het bloed van Zijn lieve Zoon.

Maar dan komen voor mij de vragen. Jij vraagt of er een plek of gemeente is, in het midden waarvan jij geestelijk voedsel kunt ontvangen om te mogen groeien in het geloof.Mijn eerste vraag is: jij studeert in Leiden. Kun je daar niet op kamers gaan? En in Leiden is een flink dispuut van de CSFR met veel jongeren uit de richting die jij zoekt. Zijn daar geen jongeren en mogelijkheden die je verder kunnen helpen?

Verder: uit je mail kan ik niet ontdekken in welk deel van België je woont. In Tongeren is een kleine gemeente die geleid wordt door Toon Vanhuysse als voorganger. In Antwerpen-Deurne is een gemeente die behoort bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. Hun predikant: ds. Kommer Groeneveld is onlangs met pensioen gegaan maar woont nog wel daar in de buurt. Deze zomer komt in die gemeente ds. A. van Olst, een fijne jonge predikant, die het beroep naar de gemeente heeft aangenomen. Dan is er in Gent een evangelisatiepost van de CGK, waar een evangelist werkt: D. van Luttikhuizen. Bij ieder van die mensen zou je kunnen aankloppen om je verder te helpen.

Uiteraard ben ik ook bereid om met jou verder te zoeken. Maar dan zou ik eerst wat meer van je willen weten. Misschien hoor ik weer van je. De Heere zegene je in je zoektocht.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

Nb. Via vragen@refoweb.nl kan de betreffende vraagsteller contact opnemen met ds. Westerink.

Lees meer artikelen over:

BelgiëkerkkeuzeRooms Katholieke Kerk
2 reacties
denkna
Ik noem ter aanvulling de evangelisatiepost van de GerGem te Merksem, waar evangelist Arie van Setten voorgaat.
DeBron
Beste Belgische vriend,

Ik heb je vraag met belangstelling gelezen en nodig je hartelijk uit voor een ontmoeting/gesprek!
Je kunt me mailen op debron@protestantscentrum.be of bellen op mijn GSM 0495 27 98 64.

Verdere informatie over De Bron kun je vinden op de site www.indebron.be

Ik zie uit naar je reactie!

Mhg Arie van Setten (pastor)