Homoseksuele gevoelens maar dromen van heterohuwelijk

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Er staan al verschillende antwoorden in de vragenrubriek over homoseksualiteit. Maar een echt antwoord op mijn vraag heb ik er nog niet gevonden! Ik heb zelf helaas ook homoseksuele gevoelens en als ik mezelf bevredig denk ik ook aan jongens. Ik zit hier best wel eens mee. Als ik 's avonds op bed lig of op het strand zit of met vrienden praat, droom ik er echter van om te trouwen met een vrouw en samen kinderen te krijgen en gelukkig te worden. Ik vindt dit best dubbelzinnig en weet niet wat ik er mee aanmoet. Ik moet er niet aan denken om een relatie met een jongen op te bouwen. Ik wil gelukkig worden met een vrouw! Klinkt dit raar, of hebben meer jongens hier 'last' van?

Antwoord

Gezien het feit, dat er inderdaad al meerdere antwoorden over vragen aangaande homoseksualiteit op Refoweb staan, wil ik me echt beperken tot hetgeen waar jij mee zit. En dat is de vraag: Hoe kan het dat ik ook aan jongens denk als ik seksueel geprikkeld ben, terwijl ik toch eigenlijk alleen maar een relatie met een meisje wil?

Ik zou hier de volgende dingen bij op willen merken:

1. Meerderen schrijven dat het eigenlijk helemaal niet zo simpel ligt als het gaat over 'homo zijn'. Het kan best zo zijn dat de homofiele gevoelens bij de een veel sterker zijn dan bij de ander. Op een schaal van 1 tot 10 kan er iemand zijn, die op 1 zit en zich alleen aangetrokken voelt tot het andere geslacht (en zich eigenlijk niet kan voorstellen dat er ook zijn die andere gevoelens hebben); er kan ook iemand zijn die op 10 zit en zich echt alleen maar aangetrokken voelt tot het eigen geslacht, terwijl er ook zijn die op 3 of op 7 zitten en zich voor 30 of 70 in hun seksualiteit aangetrokken voelen tot het andere geslacht. Men schat dat er minder mensen zijn die homofiele gevoelens hebben op 10 dan van een lager getal.

2. De puberteit is de tijd van het zoeken naar je identiteit en die tijd is bij heel wat jongeren ook een tijd waarin ze zich over zichzelf (inclusief over hun manzijn) onzeker voelen. Het schijnt dan gemakkelijk zo te werken dat ze inwendig de neiging hebben om in die onzekerheid zich meer op het eigen geslacht dan op het andere geslacht te richten. Als onderhuids (of misschien heel prominent) dergelijke gevoelens van onzekerheid ook een rol bij jou spelen, zou ik tegen je willen zeggen - ook al ken ik je natuurlijk niet: joh, jij mag er als JONGEN echt wel zijn! GOD zegt dat! Als er op een goede manier met die onzekerheid wordt omgegaan kunnen met de onzekerheid ook de homofiele gevoelens naar de achtergrond verdwijnen.

3. In de Bijbel staat er genoeg over de verhouding man en vrouw en over seksualiteit met het eigen geslacht om te kunnen weten dat het zonde is in Gods ogen als we seksualiteit met het eigen geslacht hebben. Gods bedoeling van onze seksualiteit is dat ze de liefdesrelatie van een getrouwde man en vrouw ondersteunt en verdiept. Zoals de echte liefde niet zichzelf zoekt, moet ook onze seksualiteit, zoals God die bedoeld heeft niet zichzelf zoeken. Volgens Gods bedoeling zoeken we in onze seksualiteit elkaar als man en vrouw, het gaat daarin niet in de eerste plaats om wat we zelf (seksueel) ontvangen, maar wat we aan de ander mogen geven. Een zondige trek van de homofiele geneigdheid is dat je daarin vaak erg gericht bent op jezelf, in plaats van op de ander. Dat komt ook in het masturberen tot uiting (dat is gewoonlijk ook een eenzaam gebeuren). Zonder dat ik geloof dat masturberen altijd verkeerd is, geloof ik wel dat het erg op jezelf gericht is. En als je daarbij dan ook nog het meest aan jongens denkt, ben je iets aan het begeren dat God niet wil. Wat dat betreft is het goed om dat ook in je fantasieën te beseffen!

4. Het is je ideaal om een relatie met een meisje te krijgen en 'gewoon' te trouwen. Dat is een goed  en mooi ideaal. Het is ook Gods weg voor een jongen, als hij tenminste niet ongetrouwd blijft. Hopelijk mag je iemand ontmoeten die echt tot je hart spreekt, en met wie je vanuit de liefde van hart tot hart ook je seksualiteit met vreugde mag beleven. Ga daarin ook biddend je weg.

Mocht het zo zijn, dat je je seksueel alleen maar op jongens kunt richten, druk dan geen relatie met een meisje door. Blijf ook niet alleen zitten met je gevoelens; je redt het op den duur niet. Zoek bij iemand die je vertrouwen kunt een luisterend oor en probeer je weg te gaan.

Ga met God!

Lees meer artikelen over:

geaardheid