Autistische stoornis ontdekt

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds gisteren weet ik dat ik een autistische stoornis heb. Nooit heeft iemand het ontdekt omdat het bij vrouwen minder vaak voorkomt. Ik ben erg open, op z'n tijd emotioneel, dramatisch en ontzettend impulsief. Ik kan absoluut niet tegen teveel prikkels. 'k Heb echte vrienden en vriendinnen, maar ook mensen die geen raad met me weten. Dat zorgde de afgelopen 55 jaar regelmatig voor botsingen. Nu ik het weet, zou ik wel wat tips kunnen gebruiken om met mijn autisme om te gaan. Wie helpt me?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Autistische stoornis is een verzamelnaam. Om tips te kunnen geven zou ik u moeten kennen. Dat kan dus niet anoniem via deze site.

Maar wat zou u willen weten? U bent de 55 gepasseerd en hebt in al die jaren met uzelf geleefd en daarbij goede contacten opgebouwd... dat is prima, lijkt me. Ongetwijfeld gaat er ook wel eens iets mis binnen een relatie, maar dat hoeft niet direct dramatisch te zijn, toch? Bovendien hoeft dat dan ook niet persé aan autisme gerelateerd te worden. Vraag eens om feedback wanneer u met vrienden of vriendinnen praat. Zij kunnen u 'spiegelen' met uw openheid, emotionaliteit, dramatiek en impulsiviteit. Aan de hand daarvan kunt u zelf bepalen wat u met de nieuwe 'wetenschap' wilt doen die in hun antwoorden naar u toekomt.

Wat mij bezighoud na het lezen van uw vraag is: "sinds gisteren weet ik..." Wie heeft u geraadpleegd en wat was de reden voor deze 'diagnose'? Wat betekent "met mijn autisme omgaan": verandert er opeens van alles voor u?

Schrijft u me nog maar eens.

Gode bevolen,
Marijke Rots