Dienst(en) op Goede Vrijdag

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Waarom zijn er in de reformatorische kerken vaak wel drie diensten met Pasen, maar slechts één op Goede Vrijdag? Is Goede Vrijdag juist niet de belangrijkste dag in het kerkelijk jaar? Wat meer aandacht daarvoor in de kerk zou geen overbodige luxe zijn, lijkt me.

Antwoord

Zie de tag 'Pasen' voor alle eerder gestelde vragen rond Pasen of zoek op 'Goede Vrijdag'. Dan vind je direct deze links:

9 reacties
MUS
Belangrijkste dag... valt over te twisten.
Wel bijzonder dat veel reformatorische kerken geen avondmaal vieren op deze dag.
Overigens kun je in veel kerken op goede vrijdag meer dan één keer voor een dienst terecht.
EVA
Idd Goede vrijdag is belangrijk, want wat als Jezus niet gehoorzaam was....maar het belangrijkste is toch dat HIJ IS OPGESTAAN EN LEEFT!!!
Omega
Waar we vaak overheen lezen is dat Jezus de dood heeft overwonnen aan het kruis. Hij gaf Zijn Geest Zelf in handen van de Vader. De dood overkwam Hem dus niet. Jezus bepaalde Zelf het moment van Zijn sterven.
MUS
@Omega's vreemde gedachte...
Jezus overwon de dood bij Zijn opstanding, niet bij zijn sterven! Ook Jakob gaf zijn geest: Als Jakob voleind had aan zijn zonen bevelen te geven, zo leide hij zijn voeten samen op het bed, en hij gaf den geest, en hij werd verzameld tot zijn volken. (Genesis 49:33)
Grv
persoonlijk vind ik 1 kerkdienst op goede vrijdag voldoende en 3 op pasen overdreven.zelf vind ik kerst de belangrijkste dag en niet pasen.maar dat is mij mening.

@omega
christus vroeg nog aan God over deze beker hem voorbij kon gaan en later sprak christus tot god laat geschiedde zoals u wilt en niet zoals ik wil.dus volgens mij klopt je reactie niet helemaal.
Sterretje
@Grv Waarom vind je Kerst het belangrijkst? Jezus werd geboren (Kerst) met als doel om Zijn leven te geven voor de gelovigen (Goede Vrijdag + Pasen), dat was waar hij voor kwam.
Maar ik denk eigenlijk niet dat je sowieso kunt zeggen of er iets belangrijker is, de heilsfeiten gaan niet zonder elkaar.
Zonder Kerst zou er geen Goede Vrijdag en Pasen zijn geweest, maar zonder Pasen en Goede Vrijdag zou er ook geen Kerst nodig zijn geweest. Idem voor Hemelvaart en Pinksteren.
1a2b3c
Rom.8:34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, JA WAT MEER IS, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.

Joh.10: 17 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen.
18 Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
MUS
@Sterretje
En zonder wederkomst geen loofhuttenfeest...!!!!
Omega
@Mus @Grv

Inderdaad een vreemde gedachte, maar wel een juiste. Pak de tekst uit Lucas 23:46 er maar bij: "En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest." Verschil met Jacob is dat Jezus Zelf Zijn leven aflegde en Jacob kwam te overlijden (wat "de geest geven" nu eenmaal betekent). Jezus beveelt (het is een bevel) Zijn Geest in de handen van Zijn Vader. De dood overkomt Hem dus niet, maar Hij bepaalt het moment van sterven zelf. Zie ook het bewijs daarvoor in de aanvulling van @1a2b3c, Joh. 10:18

Je ziet hierin bovendien de indrukwekkende lijn van het lijden en sterven van Christus (eigenlijk moet je alle vier de evangeliën er op na slaan). Alles is vooraf geregisseerd door Vader, Zoon en Geest. Er is geen toeval, geen onvoorspelbare gebeurtenis. Op het moment dat de volle toorn van God op Christus rustte, zie je ook dat God niet meer met Vader wordt aangesproken (Mijn God, mijn God... Marc. 15:34). Als alles is volbracht, is ook het Zoonschap van Jezus weer hersteld en mag Hij weer "Vader" zeggen.

Goede Vrijdag wordt niet voor niets de Betaaldag van de Kerk genoemd. Op Golgotha is verzoening tussen God en mens tot stand gebracht, waardoor wij zalig kunnen worden.