Theologie studeren zonder God

Ds. J.D. Heikamp / 3 reacties

Vraag

 Is het verstandig om theologie te gaan studeren zonder dat je God persoonlijk kent?

Antwoord

Waarom stelt u deze vraag? Bent u van plan om theologie te gaan studeren? Een begeerte in het hart om bijvoorbeeld predikant te worden of godsdienstleraar?

Er behoort een roeping te zijn om theologie te gaan studeren. En een roeping heeft te maken met de liefde tot de Heere en Zijn dienst. Daarvoor is inderdaad een persoonlijke verhouding met Christus nodig, door de Goddelijke bekering. Je gaat niet trouwen wanneer je geen kennis hebt aan een meisje of jongen. De liefde ontbreekt dan. Zo is het ook in het geestelijke.

Onlangs gelezen dat een predikant werd geschorst omdat hij de historiciteit van Jezus ontkent. Die is vast theologie gaan studeren zonder de persoonlijke relatie met God te kennen in het hart. Wanneer de hartelijke wens in je hart leeft, buigt je knieën en bidt tot God om het ware geloof in Christus geschonken te krijgen. Als je dat geschonken krijgt, dan wordt de vraag positief beantwoord.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

3 reacties
balksplinter
Ik vermoed dat de ds er vanuit gaat dat vraagsteller een studie theologie wil gaan doen met het oog op het predikantschap, in die zin is zijn wijzing op een roeping volkomen terecht. Er zijn echter genoeg mogelijkheden om theologie te studeren los van het predikantschap. Bovendien, als je God niet kent zou je niet de eerste zijn die Hem leert kennen door een theologieopleiding of zelfs door het worden van predikant.
htnurk
Mijn vraag:

Is het nodig om theologie te studeren als je dienaar van God wil zijn? Meeste keren krijg ik als antwoord: Ja anders heb je niet genoeg Bijbel kennis. Maar trek ja dan niet de Heilige Geest in twijfel? Want hoe het in mijn Bijbel staat is dat God zelf woorden in je hart zal leggen, en ik persoonlijk vind dan wel dat je op die belofte moet vertrouwen. Het is natuurlijk volledig vertrouwen en niet als back-up een eigen database opbouwen.

Graag hoor ik meer.

Gr.
mortlach
Er is een hele goede reden om theologie te studeren, namelijk dat je het gewoon interessant vindt. daarvoor hoef je verder niet te geloven. je kunt het gewoon een fascinerend fenomeen of geschiedenis vinden.

er zijn elk jaar studenten theologie die overtuigd atheïst zijn. Zelf heb ik een tijdje gedacht om Islamologie te gaan studeren, omdat het me ontzettend boeiend lijkt; maar het Arabisch moeten leren heeft me ervan doen afzien.

het lijkt me wel een belangrijke vraag wat je naderhand met die studie wilt doen. predikant worden lijkt me wel lastig als je niet gelooft.