Stemgebruik van predikant

Ds. J.D. Heikamp / 47 reacties

Vraag

Ik heb even een vraag over het spreken van een predikant in de erediensten. Ik hoorde pas geleden een predikant uit de Oud Ger. Gemeente. De manier waarop die dominee zijn stem gebruikte, daar schrok ik wel een beetje van. Ik werd er eigenlijk een beetje bang van. Ook van de donkere toon. Het gebed duurde bovendien een half uur. Ik vraag me af of kleine kinderen er nog wel iets van begrijpen. De tekst werd bijna niet verklaard en het gaat veelal over de bevindelijke toestand van een arme zondaar die tot de uitverkorenen behoort. Ik wil wel zeggen dat ik respect heb voor de predikanten en ook wel geloof dat het kinderen van God zijn, maar moet dat allemaal zo. Moet de tekst niet evenwichtig verklaard worden, schriftuurlijk, en dan natuurlijk wel bevindelijk toepassen. En je gewone stem gebruiken, bijvoorbeeld. Zo doe je toch ook geen boodschappen bij de slager? Hebben deze dominees op dat gebied geen opleiding gehad?

Antwoord

Toen ik begon te preken kwam mijn moeder bij mij en zei: waarom heb je als je preekt een andere stem dan wanneer je gewoon praat? Ik heb je toch niet opgevoed om een draai aan je stem te geven. Waarom doe je dat dan? Ja, ik wist niet goed wat ik zeggen moest, alleen dat ik dacht dat dit zo hoorde om rechtzinnig en bevindelijk over te komen. Ik had enkele predikers uit genoemd kerkverband beluisterd en was onder de indruk van hun spreekstijl. Daarna heb ik getracht er rekening te houden in de preekstijl.

De predikanten kennende zullen zij er geen bezwaar tegen hebben als u in alle liefde hen hier naar vraagt. Sommigen zaken horen gewoon binnen een bepaalde cultuur van een kerkgemeenschap thuis.

Over de inhoud van hun preken kan en wil ik geen uitspraak doen. onlangs nog een preek beluisterd en was er diep van onder de indruk. Grote ernst werd gevoeld over de zielen in het licht van de eeuwigheid. Zeker, het toepassend element was rijkelijk bevoordeeld en kwam vanuit de tekst naar voren. Het was zuiver schriftuurlijk–bevindelijk van inhoud. In veel predikingen overheerst het schriftuurlijke element, bij hen wellicht het bevindelijke element. Zo wordt, generaliserend gesproken, het evenwicht bewaard in de predikingen die in ons land gebracht mogen worden.

Wat behoort over te schieten? Dat de prediker bidt: Heere, leer mij spreken zoals Gij wilt dat het moet geschieden, want ik mis de ware wijsheid. En de kerkganger bidt: Heere, leer mij luisteren met een, door U, geopend hart naar de prediking en vervul spreker en hoorder met Uw lieve Geest.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

predikantpreektoon
47 reacties
dkw
@wk156:
Ds Kort van de Oud Ger Gem heeft wel een universitaire studie gedaan, voor hem was er ds van Voorthuizen en ds Smits die ook zo'n studie hadden gedaan, deze zorgen o.a voor de opleiding van nieuwe predikanten.
Overigens is het absoluut niet goed dat er geen universitaire school is voor dit kerkverband, praktisch elke oudvader en reformator pleitte voor een gedegen opleiding, die gingen zelfs zover dat iemand zonder gedegen theologische opleiding geen predikant mocht worden, of iemand moest een soort van hoogbegaafd zijn en al op dat niveau zitten, dan kon er bij hoge uitzondering, een uitzondering worden gemaakt.

Spreekvaardigheid krijgen de predikanten wel degelijk hoor, ook ds Molendijk heeft dit gehad of misschien nog steeds.
juni
@dkw.ik zal er over nadenken u hebt misschien gelijk.Wat bekeerd betreft, k,weet niet eens hoe had moet.Dus dat ben ik niet.,luister ook heel graag naar k. veldman,dan hoor ik geen verschil, als het over de rechtvaardigmaking van de goddeloze gaat.,met ds Molendijk. K,begrijp nooit waarom er zoveel kerkverbanden zijn.k,denk dat ik zekerheid zoek voor mezelf.Ik hoor echt wel,dat wat deze predikers hebben, ik dat mis.Dus, weet je onder zulke ds"s wat er gekend moet worden,dus,dat vraag ik dan aan de Heere.Ik kom nooit iemand tegen,die zo loopt te tobben hoor!ik ben echt geen voorbeeld,eerder een last voor een ander. En dit allemaal vanwege het stemgebruik van de dominee. Toch bedankt voor de tip!
Mona
@ juni
Ik vind het moeilijk om te zeggen, want ik vind deze dingen zelf ook moeilijk.
Maar als ik je reactie's lees, dan krijg ik de indruk dat je zo naar dominees kijkt, en wat die zeggen. Zeker dat is belangrijk. Maar je schijft:
'Dus, weet je onder zulke ds"s wat er gekend moet worden'
Dat je weet WAT er gekend moet worden is goed, maar HOE dat gekend moet worden, dat zal de Heere toch echt zelf aan je leren!
Het bevindelijke in een preek kan ter bemoediging zijn, maar omdat de Heere met iedereen Zijn Eigen weg gaat, kan het ook juist in de twijfel brengen als de Heere het bij jou het net anders doet.
dkw
En juni, de ds is geen spiegel van wat er met jou moet gebeuren.
Als je van Apeldoorn naar Utrecht rijd, rijd de ds over de A28, dus jij denkt natuurlijk, mooi, ik ga ook over de A28, maar die is afgesloten door een ernstig ongeval.
De A50-A12 is helemaal leeg, wat ga je dan doen, in de file staan voor de A28 of over de A12?
De weg die een ds gaat hoeft niet jou weg te gaan, ik durf je het nog sterker te vertellen, ik denk dat God met ieder mens Zijn eigen weg gaat met eigen bevindingen, openbaringen en belevenissen.
juni
dkw @ik Moet de weg naar huis hebben. Hoe de weg dan ook gaat! Maar dan weet je dat je op de goede weg zit!Al is het met veel omwegen. Al is het over Keulen naar Parijs, komen zal ik er !was mijn instelling. Maar......geestelijk ontbreekt, LAMPJE"dus. k, zie niks. Weet geen weg..... Mona@, t,is waar wat je zegt. Maar..wist ik maar,of ik op de goede weg zit!Ik geloof ook dat God met ieder mens een eigen weg gaat,zoals DKW@ zegt. Op mijn wegje,kan ik hoogstens alleen achterom zien!Dat staat vast niet in de Bijbel,en t,moet aan het woord getoetst worden toch?toch bedankt hoor.
Mona
@Juni,
Nee achterom kijken staat niet in de bijbel. Omhoog kijken wel!

psalm 25 vers 4 berijmd
Wie Hem nederig valt te voet,
ZAL van Hem Zijn wegen leren.
onberijmd:
De Heere is goed en recht, daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in de weg.

Jesaja 50 vers 10
Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.
dijna61
@juni
Jezus is dé Weg, dé Waarheid en het Leven.
Zo staat het in de bijbel. Hij heeft het zelf gezegd! Een andere weg is er niet! Geloof je dat? Dan zit je op de goeie weg en zul je eens voor eeuwig thuiskomen.