Stemgebruik van predikant

Ds. J.D. Heikamp / 47 reacties

Vraag

Ik heb even een vraag over het spreken van een predikant in de erediensten. Ik hoorde pas geleden een predikant uit de Oud Ger. Gemeente. De manier waarop die dominee zijn stem gebruikte, daar schrok ik wel een beetje van. Ik werd er eigenlijk een beetje bang van. Ook van de donkere toon. Het gebed duurde bovendien een half uur. Ik vraag me af of kleine kinderen er nog wel iets van begrijpen. De tekst werd bijna niet verklaard en het gaat veelal over de bevindelijke toestand van een arme zondaar die tot de uitverkorenen behoort. Ik wil wel zeggen dat ik respect heb voor de predikanten en ook wel geloof dat het kinderen van God zijn, maar moet dat allemaal zo. Moet de tekst niet evenwichtig verklaard worden, schriftuurlijk, en dan natuurlijk wel bevindelijk toepassen. En je gewone stem gebruiken, bijvoorbeeld. Zo doe je toch ook geen boodschappen bij de slager? Hebben deze dominees op dat gebied geen opleiding gehad?

Antwoord

Toen ik begon te preken kwam mijn moeder bij mij en zei: waarom heb je als je preekt een andere stem dan wanneer je gewoon praat? Ik heb je toch niet opgevoed om een draai aan je stem te geven. Waarom doe je dat dan? Ja, ik wist niet goed wat ik zeggen moest, alleen dat ik dacht dat dit zo hoorde om rechtzinnig en bevindelijk over te komen. Ik had enkele predikers uit genoemd kerkverband beluisterd en was onder de indruk van hun spreekstijl. Daarna heb ik getracht er rekening te houden in de preekstijl.

De predikanten kennende zullen zij er geen bezwaar tegen hebben als u in alle liefde hen hier naar vraagt. Sommigen zaken horen gewoon binnen een bepaalde cultuur van een kerkgemeenschap thuis.

Over de inhoud van hun preken kan en wil ik geen uitspraak doen. onlangs nog een preek beluisterd en was er diep van onder de indruk. Grote ernst werd gevoeld over de zielen in het licht van de eeuwigheid. Zeker, het toepassend element was rijkelijk bevoordeeld en kwam vanuit de tekst naar voren. Het was zuiver schriftuurlijk–bevindelijk van inhoud. In veel predikingen overheerst het schriftuurlijke element, bij hen wellicht het bevindelijke element. Zo wordt, generaliserend gesproken, het evenwicht bewaard in de predikingen die in ons land gebracht mogen worden.

Wat behoort over te schieten? Dat de prediker bidt: Heere, leer mij spreken zoals Gij wilt dat het moet geschieden, want ik mis de ware wijsheid. En de kerkganger bidt: Heere, leer mij luisteren met een, door U, geopend hart naar de prediking en vervul spreker en hoorder met Uw lieve Geest.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

predikantpreektoon
47 reacties
rotterdam1
@AaHa - Als er maar naar `onze` mening wordt gesproken.
Ook deze dominee verwoordt exact wat de gemeente wil horen.
Als u niet uw eigen mening wil horen moet u naar een vrijzinnige predikant gaan luisteren.
AaHa
Rotterdam1, je hebt mijn reactie precies verkeerd begrepen. Wat heeft een vrijzinnige predikant hier nu mee te maken? Ik probeer het juist op te nemen voor deze OGGiN dominee.
Wat betreft de OGGiN dominees, die worden door veel mensen al negatief besproken. Ik heb deze mensen zeer hoog staan en wil er niets negatiefs over zeggen.
Mona
@Aaha, ik denk dat rotterdam1 jou juist heel goed begrijpt!

Het is moeilijk om zo over dominee's te praten, want wie Gods knechten aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
Maar.... betekent dat dan dat dominee's nooit gecorrigeerd of aangesproken mogen worden?
Natuurlijk niet.
Wie gaat er naar een dominee toe om hem persoonlijk te vragen waarom hij een preektoon heeft?
Durft er iemand aan een OGGiN dominee (of welke andere dominee dan ook) te vragen waarom hij zo praat? Of hij dat van God heeft gekregen dat dat zo moet? Of dat hij dat zelf mooi/beter/bevindelijk/rechtzinnig vind?
Ik zou het graag willen doen, maar ik durf het zelf ook niet... ik geef het toe.

de vraagsteller heeft het via refoweb gedaan, en daarop is een antwoord gekomen van ds Heikamp, waarin dus duidelijk staat dat een preektoon niet nodig is. Maar ook dat je aan een dominee die wel zo praat, mag vragen waarom hij dat doet.
rotterdam1
@AaHa ; Nee hoor ik heb u goed begrepen.
Laat duidelijk zijn, van mij geen negatief woord over de predikanten uit de OGGiN. Ik ben geen lid van betreffend kerkgenootschap dus ik heb er, uiteraard, geen mening over.
U dient zich, althans volgens mij, wel te realiseren dat u bij deze predikanten “gaat kerken” omdat ze volgens u het ware woord prediken.
Dat sluit dus aan bij wat u wilt horen. Er wordt dus gepredikt naar “uw mening” vandaar mijn opmerking “Als u niet uw eigen mening wil horen moet u naar een vrijzinnige predikant gaan luisteren”.
juni
m.i heeft stemgeluid niets met rechtzinnig of bevindelijk te maken. Echt armoedig als je zo op de kansel staat,en niet anders heb!. Wat stemgeluid betreft, deze dominees hebben geen retorika gehad,om in het openbaar te leren spreken. Als je er wat vaker gaat luisteren,hoor je het niet meer zo. .Het is wel de moeite waard,om te horen wat de ds ZEGT!En bang te worden als je merkt,dat je mist,wat de ds wel heeft! In oud ger .zitten echt dominees van God geleerd ,tussen.Schrik maar van je onbekeerde staat,en niet meer van en donkere stem.Voor het bevindelijke preken, moet je in oud ger zijn. Of je t,horen wil of niet,[ik zeg niet alle!!!Maar.........luister naar wat het leven met de Heere,en hoe je eraan komt.Zoals ds. klok of ds. molendijk>Zoiets ving je nog zelden in ons land.
juni
ds heikamp had een verstandige moeder,zo te lezen.Hopenlijk heeft ds mogen leren wat bevinding is!!!In ons land zijn verhaaltjes preken te beluisteren.dus voor elk wat wils. gelukkig dat we de ds's .op internet niet horen spreken.....wie weet wat voor stemgeluid we dan horen!
Spatie
Wat een vreemde reactie juni. Bevindelijke preken zijn niet alleen in de OGG te beluisteren. Ieder mens is uniek, dus ook iedere dominee. Een tweede ds Klok of Molendijk vindt je daarom inderdaad niet in Nederland. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere predikanten ieder met eigen talenten en bevinding.

Wat mij verder verbaasd is dat er mensen zijn die niet aan de ds durven vragen waarom hij met zo'n stem preekt. Als je dat in liefde vraagt is er toch niets mis mee? Het houdt een predikant wel met beide benen op de grond als hij eerlijk behandeld wordt. God is een jaloers God. Hij alleen de eer en niet de predikant.
Wij horen wel achting te hebben voor Gods knechten. Dat mis ik wel in een aantal reacties.
rotterdam1
@juni ; In oud ger .zitten echt dominees van God geleerd , Voor het bevindelijke preken, moet je in oud ger zijn. Zoiets ving je nog zelden in ons land.

Serieus ? De OGGiN heeft 25.000 leden, 55 gemeenten en 5 dominees, dat is 0,001% van het Christendom.

Verhaaltjes preken ? Zie Matheus 13 vers 34 ; Alle dese dingen heeft Iesus tot de scharen gesproken door gelijckenissen: ende sonder gelijckenisse en sprack hy tot haer niet.
1a2b3c
Er staat nergens in de Bijbel dat Gods knechten (dominees) Gods oogappel zijn.
Dat wordt van Israël gezegd: Zach.2:8 ... want wie u aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
karlo
@juni...De vraag komt wel eens bij mij op of alles wat men bevindelijk noemt ook wel schriftuurlijk is.
Roeltje
Heb ook altijd een beetje moeite met het woord ‘bevindelijk’. Naar de kinderen leg ik altijd uit dat als er over bevinding gesproken wordt dit altijd getoetst moet worden aan de Bijbel. Een Schriftuurlijke preek is een bevindelijke en een bevindelijke preek is Schriftuurlijk.
juni
er had moeten staan .B.V ds klok en ds Molendijk. en ving ,had vind moeten zijn. Sorry voor de slordige fouten. Schriftuurlijk is iets anders dan bevindelijk. Voorwerpelijk iets anders dan onderwerpelijk.En verhaaltjes preken zijn/ is meestal en soort kinderbijbel verhaal. Dus, voor elk wat wils in Nederland, om naar te luisteren. Bevindelijk is ,je ziel horen verklaren. Schriftuurlijk, onderwerpelijk, voorwerpelijk is op de theologische school te leren. Bevinding is alleen van de Heere te leren.Tje, beetje simpel uitgelegd misschien.Dat ik twee dominees noem, daarbij heb ik niet gezegd dat er niks meer is!Maar....deze twee kennen het bevindelijke Leven. ds. Molendijk kan preken tot in het Vaderhart Gods.Dan zou ik wensen dat de kerk nooit meer uitging. Maar....dat is voor ieder persoonlijk!iedereen beleeft het anders. Ik kan voor mn naaste niet spreken! Maar gun dit bevindelijke leven aan iedereen.
Roeltje
@juni, bevindelijk, schriftuurlijk, onderwerpelijk, voorwerpelijk kun je alleen op de theologische school leren, bevinding is alleen van de Heere te leren.....zijn jouw woorden.

Waar kan ik dat echter uit GODS WOORD leren?? Ik ben zo bang dat de zondaar met z'n 'bevindelijke leven' voorop komt te staan en dat gebeurt helaas. Dat worden dan van die 'nederig grootse' mensen....
Roeltje
correctie, woorden van juni waren: kun je op de theologische school leren.
juni
@roeltje. u hebt misschien meer ervaring met die nederig grote mensen,dan ik heb. kZal direct aan de Heere vragen om daarvoor bewaard te worden.hoor.!!Tja, een mens is eigenlijk tot alles in staat .k,moet nog heel veel leren,maar........de bevinding die trekt voor mij.k,ben blij daarmee in aanraking gekomen te zijn.Ieder luistert toch voor zichzelf?Dan kan je onder bevindelijke preken horen,waar je zelf gelegerd bent.Wat ik zelf nog mis. Kweet het echt niet anders te verwoorden. Maar.....vul dit echt niet voor mn naaste in hoor!ieder heeft zn eige n weg.natuurlijk moet bevinding getoetst worden aan het Woord.Ik geloof niet snel meer iets .Op mn zoektocht,van het niet meer te weten en te geloven,vind ik het een wonder zo iemand als ds molendijk gevonden te hebben. Maar dat is echt persoonlijk.nooit geweten dat dit bestond. Tegengevallen, dat ik bij zulke gemeentes,geen mensen kon vinden, die daar kennis aan hadden.Misschien zijn ze er wel, maar ik heb ze nog nooit ontmoet.Wel,,God moet het doen, tmoet je geschonken worden.....Maar nood! nee hoor. echt lijdelijk,kop laten hangen enz. maar.....zo preekt ds molendijk echt niet! dus , de mensen zijn voor mij geen onderwijzers. ik ontloop ze zelfs. k,wist niet dat ook in zulke gemeentes wrede mensen zijn.Mn zoektocht gaat netzolang door, tot ik heb wat ds Molendijk heeft.Dan kan ik mij niet vergissen voor die nimmer eindigende eeuwigheid.
Roeltje
Ds. Molendijk kan preken tot in het Vaderhart Gods. Juni, neem je ons allemaal in de maling of zo? Laat ik genoemde dominee nou ook eens gehoord hebben. Echt, met de hand op m’n hart, de beste man was onverstaanbaar! Je kon ab-so-luut niet horen wat hij zei. Later hoorde ik van een stel moeders die tijdens een trouwdienst daar ter kerke waren geweest dat zij er ook echt niks van konden verstaan en net als mij zich erover verbaaaasden dat je jaren lang zondag in zondag uit onder dit gehoor kunt zitten terwijl je de dominee niet eens kunt verstaan...! Onbegrijpelijk!
dkw
@juni, dan kun je lang zoeken denk ik, ieder mens gaat zijn eigen weg met eigen bevindingen, sterker nog, het is zelfs een grote zonde (ongeloof) om bijvoorbeeld te denken, ds Molendijk heeft dit en dit beleefd en ik nog niet, dus God wilt u mij bekeren, terwijl je al bekeerd bent bijvoorbeeld.
De bevinding van ds Molendijk is voor hem, maar geen maatstaf!
En daarnaast moet een mens met God verzoend worden en niet met ds Molendijk of een ander mens.

@Roeltje:
Ik heb begrepen dat deze predikant spraakles gevolgd heeft en het een stuk beter gaat?
juni
@roeltje, wat vaker luisteren,dan went het echt wel. k,moet er stad en land voor afreizen. Anders zou k niet gaan, als k ni m niet verstond. dit is mn laatste reactie
wk156
Dominees in de oud ger gem leiden elkaar op. In de praktijk betekend dat: wat een dominee niet weet kan hij ook niet vertellen aan iemand die dominee wil worden. Dus als geen enkele dominee een preek kan houden die helemaal over een bijbeltekst gaat zullen dominees in de toekomst dat ook niet kunnen. En lessen in spreekvaardigheid krijgen deze dominees volgensmij helemaal niet.
rotterdam1
Waar maakt iedereen zich druk over ?
Nederland telt meer dan 648 kerken en kerkelijke genootschappen (bron raad van kerken)
Ik zou zeggen "keuze genoeg"