Evangeliseren onder christenen

Ds. A. Goedvree / 48 reacties

Vraag

Er wordt beweerd dat je onder christenen niet mag evangeliseren, maar het meest erge vind ik dat veel kerkgangers zich geen christen (kunnen) noemen en er ook geen raad mee weten. Hoe kan je iemand de weg wijzen als je zelf de weg niet weet? Veel mensen zitten in de knoop met de vraag: hoe word ik christen? Maar ik ben er zeker van dat als je al je zonden aan de Heere belijdt, Hij zeker je zonden zal vergeven en je mag Hem dan ook vragen om in je hart te komen wonen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je opmerkingen klinken mij als een vraag naar een stukje bevestiging van je eigen gedachten. Ik denk dat je gelijk hebt. Graag plaats ik een paar gedachten bij je woorden.

1. Wij geloven en belijden dat het onderscheid tussen gelovig en ongelovig niet loopt tussen kerk en wereld, maar door de kerk heen. Velen hebben -om welke reden dan ook- de gang naar de kerk in hun leven geleerd, maar dat is zeker geen garantie dat zij een persoonlijk geloof kennen in de Heere. Wel de vormen, maar niet de inhoud voor het hart. Dat is een grote zorg - die altijd heeft bestaan. Daarom komt de oproep tot geloof en bekering niet alleen naar de wereld, maar ook tot de kerkmensen zelf omdat niet van allen geldt dat zij gelovig en bekeerd zijn. Onderscheidelijke prediking is daarom noodzakelijk 'op het erf van het verbond'. Juist daar!

2. Zeker is het zo, dat wanneer een mens oprecht zijn zonde(n) belijdt en zijn of haar toevlucht neemt tot Christus, er sprake is van veranderd leven. Dan is de Heere gekomen met Zijn Woord en Geest, en dan zal er de oprechte en bewuste vraag leven of de Heere in het hart wil wonen en werken. Dat is het verborgen werk van de Geest, wat hierin openbaar komt, dat schuld beleden wordt en er een verlangen is naar Jezus Christus, Hem te mogen kennen als Borg en Zaligmaker.

3. Dat er een scheidslijn loopt door de kerk is bijbels. Tegelijk is het bijbels om het aan God over te laten waar die ligt. Nooit is aan ons het oordeel over wie dan ook. Ons past bewogenheid over ieder mens, veraf of dichtbij - welke gedachte er ook over hem of haar leeft. We zijn geroepen om elkaar altijd weer te wijzen op deze dingen, in liefde en bewogenheid. God alleen komt het oordeel toe.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

christenenevangelisatiegeloofszekerheid
48 reacties
possien
@rotterdam1: Het avondmaal was weer slechts een voorbeeld. Het tweede voorbeeld (jarenlang naar de kerk gaan en niet zeker weten of geen behoefte hebben aan redding) geldt voor een aanzienlijk groot deel. Deze groep is het onderwerp van dit topic zelfs :P. Zelfs de verwarring dat er verschillen hierin zijn is moeilijk te duiden voor een niet-christen. Maar goed, deze uitleg was niet nodig als je in was gegaan op de kern van het voorbeeld..

@jsml
Met dit extreme voorbeeld heb ik proberen aan te tonen dat ons kerksysteem zo niet werkt en dat we a. niet zo hoog van de toren moeten blazen als we het over 'onze kerken' hebben en de zogenaamde positieve effecten daarvan op de maatschappij, en b. niet het lef mogen hebben iemand te tuchtigen of te veroordelen met daarbij de Bijbel in de hand. Dat mag wel als je daarin de kerkregels volgt, maar die hebben dus geen enkele relatie met de kern van het evangelie (want die stelt dat tucht voor 'christenen' is en daarvan weet je niet zeker of ze dat zijn, etc.).

Persoonlijk ben ik ook niet voor een kerk zonder ongelovigen, vind t zelfs de beste vorm die er is. Een beetje reflectie op doel en middel kan daarin geen kwaad.
rotterdam1
@possien zegt ; Persoonlijk ben ik ook niet voor een kerk zonder ongelovigen, vind t zelfs de beste vorm die er is
Klopt en er is geen alternatief want wij kunnen niet bepalen wie een echt Christen is.
jsml
@rotterdam1, er zullen altijd mensen zijn die zich aan je ergeren als je eerlijk voor de waarheid uitkomt. Als je in alle gevallen per definitie de vrede zou moeten bewaren, dan ben je snel uitgepraat.

2 Tim. 4:3-5 "Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zick keren tot verzinsels. Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.
rotterdam1
@jsml ; In Handelingen 8 vers 5 lezen we over Filippus die naar Samaria gaat en de mensen daar Christus predikt.
In vers 8  lezen we ook wat het resultaat was ; “En er ontstond grote blijdschap in die stad”.

Ik denk wel eens “wat jammer dat ik Filippus niet meer kan vragen hoe hij dat gedaan heeft”.
Hoe vaak is er bij evangelisatie het tegenovergestelde resultaat “geen grote blijdschap maar grote heibel”.

Je zult het toch met mij eens zijn dat begrippen als “de waarheid en de gezonde leer” subjectief zijn.

Gisteren stond er een aardig artikel in het R.D. van Godsdienstpsycholoog Joke van Saane, ze zegt “Niemand komt los van zijn achtergrond. De opvoeding in je eerste jaren bepaalt hoe je de rest van je leven denkt over God, over jezelf, de ander en de wereld om je heen.”

Onze inzichten zijn altijd gekleurd.

Jij spreekt over mensen die “Maar ik ken zoveel mensen in mijn nabije omgeving (familie, vrienden, kennissen) die al zo lang dodelijk gerust in hun kerkbank zitten. Ze doen wat ze moeten doen, en hopelijk behaagt het God nog eens om in hun leven te werken”
Geloof je nu echt dat 2 Tim. 4 “Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels “ op dit soort mensen van toepassing is ?”
jsml
Je moet ook uitkijken dat je niet zo bang bent dat iemand een ander zijn/haar mening probeert op te leggen, dat je iedereen de mening probeert op te leggen dat je een ander niet jouw mening op moet leggen.
rotterdam1
Jij spreekt over mensen die “Maar ik ken zoveel mensen in mijn nabije omgeving (familie, vrienden, kennissen) die al zo lang dodelijk gerust in hun kerkbank zitten. Ze doen wat ze moeten doen, en hopelijk behaagt het God nog eens om in hun leven te werken”
Geloof je nu echt dat 2 Tim. 4 “Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels “ op dit soort mensen van toepassing is ?”
janvanverweg
@rotterdam,
als een evangelist het evangelie brengt en mensen uit vrijzinnige kerken of uit extreem charismatische kerken worden door de prediking geraakt en leren Christus kennen. moet de evangelist hen dan in de vrijzinnige of extreem charismatische kerken houden?
wat weet u van de beleving van die oude ethiopische kerk en van de afweiging die de 'overlopers' gemaakt hebben?
u redeneert in een cirkel. evangeliseren onder kerkmensen is fout, dat gebeurt in ethiopie, dus dat is erg, dus evangeliseren onder kerkmensen is erg.

als u denkt dat iemand verloren gaat, wat doet u dat? ligt u er wakker van? mag het u wat kosten? zou u uw naam en reputatie willen opgeven voor hen waarvan u vermoed dat ze verloren gaan?
wat maakt het uit waar iemand op zondagmorgen bivakeert. als je denkt dat je iets aan zijn geloofsbeleving kan toevoegen dan doe je dat. omdat je ook zelf wilt dat anderen jouw helpen om christus in je leven meer gestalte te geven.

zelf maakt het me niet veel uit of iemand bekeerd is of niet. mijn taak als Christus navolger is om die persoon dichter bij Christus te brengen. Paulus zei reeds 'volg mij, zoals ik Christus navolg'.
waarom zouden we ongehoorzaam zijn aan Gods woord en veel opdrachten overlaten aan mensen die we daarvoor betalen. kunnen we onze gehoorzaamheid afkopen? Ga, en maak discipelen, dat is de opdracht. ga en evangeliseer is een verarming van Gods woord en maakt luie discipelen.
moeten we ook discipelen maken in de kerk? ja juist daar! en dat doe je door ze meer op Christus te doen lijken door Christus meer gestalte in hen te laten krijgen. als blijkt dat kerkmensen zelfs niet eens de eerste beginselen van bekering, geloof, doop, hand oplegging, opstanding en oordeel niet eigen gemaakt hebben, nou dan begin je toch gewoon daar :)
rotterdam1
Onder wie wil Janvanverweg allemaal gaan evangeliseren c.q. discipelen werven ? U noemt vrijzinnigen en extreem charismatische (wat dat ook moge zijn) Christenen.
Ik vrees echter dat we er bij u dan nog niet zijn, ik vermoed dat bij u ook de Rooms- en oud Katholieken, de Orthodoxen, Anglicanen en Lutheranen aan de beurt komen.
Hoeveel % van die 2,2 miljard Christenen deugd wel ? (hebben de eerste beginselen van bekering, geloof, doop, handoplegging, opstanding en oordeel zich eigen gemaakt) ?

U heeft wellicht ook gelezen op deze site onder wie anderen willen gaan evangeliseren, zo komen er flinke stromen op gang, de evangelische kerken gaan naar de biblebelt, de Gereformeerden trekken richting Rooms Limburg. De wereld lacht zich een bult.

Ethiopië was maar een voorbeeld, waar ik, ook qua beleving overigens wel veel van weet, ik heb er gewoond moet u weten. Er zijn uiteraard duizenden voorbeelden. Met name in de arme landen lopen zendelingen, evangelisten, priesters en andere verkopers de deuren plat. Met allemaal maar ene boodschap, zoals jullie het tot op heden gedaan hebben is het helemaal fout, jullie moeten veranderen. Soms gaan ze zover dat ze hele dorpen opnieuw gaan dopen.

Nee meneer Janvanverweg, ik ben het helemaal met u oneens, het is de zonde van de hoogmoed, ijdelheid die ons drijft, het beter te weten dan andere broeders en zusters.

Ga met uw medebroeders en -zusters in gesprek, wie weet ? Kunnen zij wat van u en u wat van hen leren.

Ga naar de wereld, ga naar de heidenen, dan vindt U mij aan uw zijde, dan ga ik met u mee.
jsml
@Rotterdam1, jij hebt een enorme aversie tegen evangeliseren onder christenen omdat je de negatieve gevolgen hebt gezien van (een extreme) vorm. Daardoor heb je misschien een soort trauma. Iemand die een trauma heeft doordat hij extreme dingen heeft meegemaakt raakt al overstuur door hele kleine dingen die hem eraan herinneren.
Ik heb ook het idee dat je mij al gelijk ziet strooien met folders, zwaaien met het vingertje en dat ik m'n hele familie wil overdopen ofzoiets, maar wees maar gerust hoor. Ik kan verder prima met mijn familie en ik zoek echt niet de confrontatie op, maar misschien zegt het je iets dat ik uit een kerk kom (en waar een groot deel van mijn familie nog zit) waar noooit meer avondmaal gevierd word, want tja...Gods Geest werkt náuwelijks meer......
Gerard
Wat ik een beetje mis is in de discussie hier is de vraag (en antwoord) naar wat het evangelie eigenlijk is.
Ik vrees dat onder de 2,2 miljard mensen die rotterdam1 noemt er mogelijk maar bar weinig zijn die het evangelie kennen of begrijpen, laat staat het geloven. Ze geloven van alles, maar kennen ze het evangelie? Of meen je, rotterdam1, dat het evangelie ook iets relatiefs is wat je er zelf van maakt en dat niet gekend kan worden?

Evangeliseren is het evangelie verkondigen. Dat heeft niets te maken met een mening op te dringen. Er is maar één evangelie en dat moet verkondigd worden buiten en binnen de kerken. De blijde boodschap van verlossing van zonde en schuld (Kol 1:14) en van de komende toorn. (1 Thes 1:10)

En als je zelf het evangelie niet kent, kan je het inderdaad ook niet aan anderen vertellen.
rotterdam1
Wonderlijk, @jsml, je denkt dat ik wellicht een trauma zou hebben opgelopen en daarna kom jezelf met het traumatische voorbeeld van je eigen familie.

@Gerard, Je vreest dat er maar bar weinig mensen zijn die “echt” geloven of dat ik het Evangelie als relatief zou zien.
Zijn dat de enige 2 mogelijkheden ?
Het antwoord is uiteraard dat het Evangelie niet relatief is maar dat ik geloof dat heel veel mensen “echt” geloven.

Uiteraard is er maar één evangelie maar er zijn vele uitingen en verschijningsvormen – Gods kerk is veelkleurig.

Ja, zelfs in het extreme voorbeeld van de familie van jsml.
Ook daar is men bijeen in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest. Het verheffen van leergeschillen tot dogma's werkt contraproductief in de Kerk.
Soms bekruipt mij de angst dat we niets geleerd hebben van de dure lessen van de geschiedenis. Brandstapels, beeldenstorm, banvloeken, excommunicaties en ander onheil.

Iedereen is voorstander van eenheid en terecht, daartoe worden wij opgeroepen in de schrift.
Maar het lijkt maar al te vaak op die predikant die zei ;
Wees oecumenisch maar doe het wel bij ons in de kerk.

Lees ook eens de inzending op deze site "de veelkleurige kerk".
Gerard
Beste rotterdam1
Je slaakt zotteklap uit. Degene die brandstapels oprichtten en mensen vervolgden waren niet het evangelie aan het verkondigen. Verdiep je eens in de geschiedenenis van grote opwekkingen of de reformatie. Dat is andere koek, alhoewel daar uiteraard ook excessen waren zoals die overal zijn. En deze predikten echt niet alleen tegen buitenkerkelijken, integendeel.

Ik weet niet of je ontwetend bent of naiëf, maar als je de gemiddelde 'christen' vraagt, wereldwijd, hoe hij of zij in de hemel komen is re grote kans dat je als antwoord krijgt: door een goed leven leiden, door naar de kerk te gaan, misschien door de bijbel te lezen en door te bidden en door goede dingen te doen. In de roomskatholieke kerk wordt het evangelie glashard afgewezen. Op vele plaatsen wordt een ander evanglie verkondigd: een evangelie van piëteit, een evangelie van werken, een evangelie van welvaart en welzijn, een evangelie van een doegericht leven, een evangelie van zelfliefde, een pantheïstisch evangelie, een evangelie van tekenen en wonderen, een evangelie van macht en heersen en vele andere evangelies. Deze zijn niet het bijbelse evangelie. Het bijbelse evangelie is dat er redding is voor zondaars, uit genade, door geloof.

Ik ben geen voorstander van oecumenische eenheid. Er is eenheid en waarheid in Christus (Ef 4,15), niet buiten Hem.

En doe eens een bijbelstudie over oordelen. Je zult verbaasd staan hoeveel de bijbel ons oproept om te oordelen, niet om mensen te oordelen, of hun hart, maar wel hun woorden te toetsen.
jsml
Beste Rotterdam1, een trauma stel je niet vast aan de hand van wat iemand heeft meegemaakt, maar hoe iemand op die gebeurtenissen reageert. En ik ben niet getraumatiseerd door mijn ('''extreme''') familie hoor, want ik ben ervan overtuigd, en zie dat ook daadwerkelijk gebeuren, dat God ondanks alles toch nog werkt. En dat doet Hij onder andere door middel van (eenvoudige) evangelisatie.

Het is een beetje flauw en overdreven om zo van mijn familie over te springen op angst voor brandstapels, beeldenstormen, banvloeken, excommunicaties en ander onheil.
Bovendien ging het erom of evangelisatie onder christenen contraproductief werkt in de Kerk en niet of het verheffen van leergeschillen tot dogma's contraproductief werkt. Dat is een andere discussie.

Gerard gaf al aan dat in deze discussie een beetje op de achtergrond is geraakt wat evangelisatie nu precies is, namelijk het verkondigen van het evangelie! Gewoon vertellen dat Jezus is gekomen om voor onze zonden te betalen, zodat wij, als wij in Hem geloven en Hem aannemen, eeuwig leven hebben. Helaas zijn er een heleboel 'nette' christenen die er vast van overtuigd zijn dat ze dat niet "MOGEN" geloven, en daarom gaan wij gewoon door met vertellen in de hoop dat God onze woorden gebruikt om harten te raken. Maar jij beweert dat dat niet is toegestaan? Wie dringt er dan een mening op?
janvanverweg
beste rotterdam, ik gaf een hypothetisch voorbeeld waarin ik jou uitdaagde. een vrijzinnige kerk waar God ontkent wordt en zijn zoon niet bestaat (in hun denken). waarin zijn deze kerkmensen anders dan ongelovigen? zou jij naast mij komen m hen het evangelie te brengen :) Of is het fijt dat ze kerkelijk zijn genoeg en maakt het je niet uit dat ze God logenen?

om jou vraag wel te beantwooorden, ik probeer iedereen verder te helpen in zijn groei in Christus. maak discipelen is niet aan dominees gericht maar aan de discipelen. een term die voor alle gelovigen gebruikt wordt.

waarom zeg je met Kain "ben ik mijn broeders hoeder?'' en negeer je de oproepen in de bijbel om elkaar op te bouwen en te bemoedigen en toe te rusten?
rotterdam1
@Gerard ; Als je later woorden als “zotteklap, naïef en onwetend” gebruikt heeft het ook geen zin om er ; “Beste Rotterdam1” boven te zetten.
Ook vind je dat ik me moet verdiepen in de geschiedenis en dat ik een Bijbelstudie moet doen over oordelen.
Het is allemaal heel aanmatigend – je gaat ervan uit dat alleen jij en een heel klein groepje de wijsheid in pacht heeft. Het is voor mij onbegrijpelijk dat je met streek minimaal 80% van de Christelijke kerken van de kaart veegt. Jij bepaald wat bijbels evangelie is en wat niet.

@jsml ; uitleg wat trauma's zijn is niet nodig hoor.
Ik heb niet gezegd dat het niet is toegestaan om te evangeliseren.
We wonen in een vrij land, jij mag doen met je vrije tijd wat jij wil daar heb ik niets over te zeggen.
Dus ik dring niemand een mening op. Ik geef mijn mening net zoals jij, niets meer en niets minder.
Ik heb alleen gezegd dat het contraproductief werkt.

@janvanverweg ; je zoekt de verschillen i.p.v. dat wat ons samenbind.
Het feit dat mensen kerkelijk zijn is voldoende om ze in ieder geval niet uit te maken voor Godloochenaars.

Ik zal nog een laatste voorbeeld geven, sinds de val van de muur is evangeliseren weer toegestaan in Rusland. Je zal maar Russisch Orthodox zijn, je hebt met gevaar voor eigen leven ten tijde van de Sovjet Unie je kinderen laten dopen, onder de 450.000 vermoorde priesters zijn familieleden. Nu wordt je bestookt door Pinksterkerken, Rooms katholieken, Jehova getuigen en Mormonen. Allemaal met dezelfde boodschap “alleen bij ons is het Bijbelse evangelie van redding voor zondaars, uit genade, door geloof te vinden”.
Hebben jullie enig idee hoe irritant dit is ?
jsml
{ rotterdam1 | woensdag 7 november 2012 14:27
“Nooit is aan ons het oordeel over wie dan ook. Ons past bewogenheid over ieder mens, veraf of dichtbij - welke gedachte er ook over hem of haar leeft” zegt de dominee, dus is evangeliseren onder mede broeders en zusters niet toegestaan. }

[ DELETE ]

rotterdam1
bij deze gecorrigeerd ;
dus is evangeliseren onder mede broeders en zusters voor en volgens mij niet toegestaan.
1a2b3c
Er zijn heel wat kerkmensen die ZELF zeggen Jezus persoonlijk niet te kennen als Verlosser en Heer, dus waarom zou je onder hen niet mogen evangeliseren? Sterker: het is je plicht!
Er is maar één evangelie Gal.1:7 voor iedereen, en het maakt niet uit van wie je het hoort.
Pinkster, Evangelisch, Babtist, Gereformeerd .... enz. ondanks verschillen die er zeker zijn, is ook hun evangelie verlossing en behoud door geloof in Jezus Christus.
En als een Ger Gem-er door middel van een evangeliserende Babtist tot bekering en geloof komt, hoef je heus geen Babtist te worden. Evangeliseren gaat niet over dogma's.
janvanverweg
Rotterdam: Het feit dat mensen kerkelijk zijn is voldoende om ze in ieder geval niet uit te maken voor Godloochenaars.
Klaas Hendrikse (1947) is predikant in de PKN-gemeentes van Middelburg en Zierikzee. Hij werd landelijk bekend als ‘de atheïstische dominee’. Hendrikse gelooft niet dat God bestaat.

kerkelijke lezer van een van Hendrikses boeken: Wat mij het meest droevig stemt is niet de bewering dat het hele Oude Testament is ‘ingekleurd’ of de verklaring omtrent de persoon Jezus en de ‘mythe’ Christus. Deze week ben ik een dierbare verloren. Ik hoop haar terug te zien als ik zelf sterf. Volgens Hendrikse is de hele Bijbel een soort sprookje. Daarmee ontneemt hij mijn hoop op een leven na de dood.

beste rotterdam, als de dominee zichzelf Atheist noemt en een anti evangelie verkondigd, mag je dan nog niet evangeliseren in die kerk? kom op!
maar als je dat toestaat, dan zit je op een hellend vlak, want in elke kerk is wel wat mis. wettisisme, occultisme, voorouder verering noem maar op. zouden we elkaar daar niet op aan mogen spreken?
possien
@janvanverweg

Als je een lezer was geweest van "Geloven in een God die niet bestaat", had je vast een genuanceerder mening gehad over die uitspraak en had je kunnen weten dat Hendrikse met name ageert tegen de Godsvoorstelling die kerkelijken hadden en verbindt daar dezelfde waarden/normen/verwachtingen/hoop als andere christenen. Net zoals ik niet geloof in de God zoals die wordt afgespiegeld in kerken waar men allerlei dingen moet doen, geloof hij niet in de God zoals die bestaat in de gedachten van veel anderen. Probeer eens te formuleren wat jou beeld van God is en vergelijk die met het beeld van iemand uit een andere stroming (dat kan subtiel: refo-evangelisch of gergem en gergemin-NL).

Die kerkelijke lezer moet gewoon zijn hoop houden en daarin geloven, prima. Als hij alles aanneemt wat dominees tegen 'm zeggen stelt z'n oorspronkelijk geloof niet zoveel voor. Er is niet een hemel, omdat een dominee zegt dat die er is. Grow up!