Evangeliseren onder christenen

Ds. A. Goedvree / 48 reacties

Vraag

Er wordt beweerd dat je onder christenen niet mag evangeliseren, maar het meest erge vind ik dat veel kerkgangers zich geen christen (kunnen) noemen en er ook geen raad mee weten. Hoe kan je iemand de weg wijzen als je zelf de weg niet weet? Veel mensen zitten in de knoop met de vraag: hoe word ik christen? Maar ik ben er zeker van dat als je al je zonden aan de Heere belijdt, Hij zeker je zonden zal vergeven en je mag Hem dan ook vragen om in je hart te komen wonen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je opmerkingen klinken mij als een vraag naar een stukje bevestiging van je eigen gedachten. Ik denk dat je gelijk hebt. Graag plaats ik een paar gedachten bij je woorden.

1. Wij geloven en belijden dat het onderscheid tussen gelovig en ongelovig niet loopt tussen kerk en wereld, maar door de kerk heen. Velen hebben -om welke reden dan ook- de gang naar de kerk in hun leven geleerd, maar dat is zeker geen garantie dat zij een persoonlijk geloof kennen in de Heere. Wel de vormen, maar niet de inhoud voor het hart. Dat is een grote zorg - die altijd heeft bestaan. Daarom komt de oproep tot geloof en bekering niet alleen naar de wereld, maar ook tot de kerkmensen zelf omdat niet van allen geldt dat zij gelovig en bekeerd zijn. Onderscheidelijke prediking is daarom noodzakelijk 'op het erf van het verbond'. Juist daar!

2. Zeker is het zo, dat wanneer een mens oprecht zijn zonde(n) belijdt en zijn of haar toevlucht neemt tot Christus, er sprake is van veranderd leven. Dan is de Heere gekomen met Zijn Woord en Geest, en dan zal er de oprechte en bewuste vraag leven of de Heere in het hart wil wonen en werken. Dat is het verborgen werk van de Geest, wat hierin openbaar komt, dat schuld beleden wordt en er een verlangen is naar Jezus Christus, Hem te mogen kennen als Borg en Zaligmaker.

3. Dat er een scheidslijn loopt door de kerk is bijbels. Tegelijk is het bijbels om het aan God over te laten waar die ligt. Nooit is aan ons het oordeel over wie dan ook. Ons past bewogenheid over ieder mens, veraf of dichtbij - welke gedachte er ook over hem of haar leeft. We zijn geroepen om elkaar altijd weer te wijzen op deze dingen, in liefde en bewogenheid. God alleen komt het oordeel toe.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

christenenevangelisatiegeloofszekerheid
48 reacties
rotterdam1
@janvanverweg
Ik neem aan dat jij PKN”er ben ? Zo ja vervoeg je bij je eigen synode, de synode van de PKN heeft al jaren geleden een tuchtprocedure tegen Ds. Hendrikse verworpen dus hij mocht gewoon predikant blijven, ben je geen PKN”er ? Waar bemoei je je mee ? De strijd remonstranten – contra remonstranten is 500 jaar geleden al beslecht, Franciscus Gomarus heeft gewonnen Johan van Oldebarneveld is geëxecuteerd.
Jouw kerkelijke lezer (Daarmee ontneemt hij mijn hoop op een leven na de dood.) begrijp ik niet, je laat je toch niet beïnvloeden door allerlei theologische meningen ? Als ik dat gedaan zou hebben was ik mijn geloof al lang kwijt geweest.

Maar nu even reëel, Janvanverweg, je gelooft toch niet dat als jij komende zondag de auto pakt, naar Middelburg rijdt en aan de deur van de Koorkerk aldaar kerkgangers gaat aanspreken dat er iemand zal zijn die zijn of haar vrijzinnige denkbeelden zal opgeven ?
Ds. Hendrikse is inmiddels met emeritaat en de Koorkerk gemeente gaat een nieuwe dominee beroepen – uiteraard met dezelfde theologische visie.

Verder sluit ik mij aan bij Possien ; lees dat boek eerst en kom dan met een mening.

We hebben inmiddels van jou maar ook van andere inzenders gezien onder welke kerken men allemaal wil evangeliseren.
Onder de rechtse Gereformeerden, onder de vrijzinnigen, en andere inzender heeft grote bezwaren tegen de R.K. kerk en tegen de Oosters Orthodoxen, uit andere inzendingen begrijp ik dat te uitzinnige Pinksterkerken ook aan de beurt komen. Ik neem aan dat de Lutheranen, Oud Katholieken en Anglicanen ook niet door de beugel kunnen.
Realiseer je a.u.b. Dat we hier inmiddels 75% van de Christelijke kerken onder handen hebben.
Laten we toch nuchter zijn, dit is toch niet denkbaar.

Je zegt ; “zouden we elkaar daar niet op aan mogen spreken?”
Het antwoord is ja, we mogen uiteraard met elkaar spreken, mijn insteek is ;
Het samen zoeken vanuit uiteenlopende tradities die elk hun eigen leggen in het lezen en verstaan van Gods Woord, voor ieder verrijkend is en helpt om de eenzijdigheden van elke overlevering aan te vullen met wat anderen hebben gezien en begrepen.
Wellicht komt dan de grote overeenstemming ten diepste: Gods Woord is geen dode letter, is niet alleen een verhaal over het verleden, niet een geheel van overtuigingen en leefregels, maar een levend Woord dat uitnodigt zich toe te vertrouwen aan God die in Jezus zijn liefde toont.

"Laat alle meningen aan weerszijden blijven bestaan, geeft mij slechts uw hand!".
Johannes3vers16
Heb het stuk inderdaad ook gelezen van Joke van Saane en als je dan schrijft dat niemand loskomt van zijn achtergrond en dat de opvoeding in je eerste jaren bepaalt hoe je de rest van je leven denkt over God en over jezelf de ander en de wereld om je heen, vind ik dit persoonlijk zeer kort door de bocht.......of je nu godsdienstpsychologe bent of niet.

Met Hem als Vader KOM je los van je achtergrond als dit niet Bijbels is geweest, als je dit biddend bij Hem neerlegt en Hem daar alles over verteld wat daarin fout en niet Bijbels is geweest, gaat Hij je echt hiervan bevrijden. Doet pijn, absoluut en heeft zijn tijd nodig. Maar gelukkig weet Hij raad en mogen we alles op Hem werpen.
rosalientje
Ik denk dat het goed is om te evangeliseren, ook binnen de kerken. Maar de manier waarop is wel heel belangrijk. Ik denk dat je door je manier van leven ook al kunt evangeliseren. Als het in een gesprek naar voren komt is dat prima natuurlijk, maar ik denk niet dat je het bewust moet zoeken. Ik weet van mensen waar je bijna over geen enkel onderwerp kunt praten of de Bijbel wordt erbij gehaald. Dat vind ik persoonlijk zeer irritant. Voor evangelisatie moet ruimte zijn. Mensen moeten zelf kunnen beslissen of ze wel of niet willen praten. Ik heb in een rk-verpleeghuis gewerkt. Heb er toen ook vaak aan gedacht dat dat dé omgeving was om te evangeliseren. Toch deed ik het alleen als de mensen zelf openheid gaven daarvoor. Dat gebeurde niet vaak, nee, maar ik moet er ook niet aan denken dat er, als ik oud en ziek in bed lig, een pastoor aan m'n bed komt om me nog gauw even tot het roomse geloof te bekeren. Je kunt ook door je uiterlijk, door je gedrag laten zien dat je anders bent. Dan krijg je soms vanzelf vragen. En het allerbelangrijkste is wel dat je nooit moet denken dat je beter bent dan die ander. De meeste mensen zijn van jongs af aan rooms, moslim enz. Die mensen geloven net als wij dat hun godsdienst de ware is. In de kerk evangeliseren, ja, maar sla niet door. Wij kunnen mensen niet bekeren, dat kan God alleen.
janvanverweg
beste rotterdam, dat boek kan me worst wezen :) ik geef voorbeelden aan. daarbij daag ik je uit of deze mensen het evangelie al hebben of niet nodig hebben.
jouw antwoord komt erop neer dat het toch geen zin heeft (met de koorkerk mensen). dat was niet de houding van Christus. ook Paulus had meer hoop dan jij aan de dag legt.

in Christus gaat het niet om tot het ware inzicht te komen, (b.v. door tradities te vergelijken) maar om door verzoening samen met Christus te leven. de tradieties etc. zij ahw biografien over Jezus, maar als je Jezus echt wilt kennen kan je beter met Hem leven.
rotterdam1
@janvanverweg ; Christus bezocht wekelijks de synagoge – ook toen al waren er diverse stromingen. Bij Hem is geen onderscheid merkbaar, geen voorkeur. Zowel de “orthodoxen” Farizeeërs als ook de “vrijzinnige” Sadduceeërs worden door Hem opgeroepen tot bekeering.
Paulus evangeliseerde onder de heidenen.
Mijn antwoord is dus “nee”. Deze mensen hebben het evangelie, wellicht in een andere interpretatie dan de jouwe of de mijne maar dat is van ondergeschikt belang. Er is dus geen enkel belang om je daar in te mengen.
Om misverstanden te voorkomen, we kunnen uiteraard wel spreken met andersdenkenden, en evangelisatie / zending onder de heidenen is een opdracht van ons allemaal.
1a2b3c
@rotterdam: Mijn antwoord is dus “nee”. Deze mensen hebben het evangelie, wellicht in een andere interpretatie dan de jouwe of de mijne maar dat is van ondergeschikt belang.

Ik ben maar wat blij dat niet iedereen er zo over denkt, anders zou ik, en anderen met mij, nooit tot geloof gekomen zijn. (menselijk gesproken)
Ondanks dat ze in onze kerk wel het evangelie hebben, wordt het door hun interpretatie ervan op zo'n manier gebracht dat het buiten het bereik blijft. Dat is geen ondergeschikt belang!
Uit die nood is st. heartcry en jijdaar ontstaan, en God zegent het want veel mensen zijn daar tot geloof gekomen. En er is niets geen 'gestook' over het eigen kerkverband.
rotterdam1
Het verheugt mij oprecht dat jij 1a2b3c, tot geloof bent gekomen.
Maar het is inderdaad “menselijk gesproken”.

Door evangelisatie onder andersdenkende Christenen komt er een stroom opgang tussen de verschillende kerken. Het is n.l. niet zo dat er uitsluitend vrijzinnigen naar de orthodoxie vertrekken maar ook andersom. Ik zat laatst nog bij een vergadering waar een mevrouw “trots en blij” vertelde dat ze was overgegaan van de R.K. kerk naar de Pinkstergemeente, waarna iemand anders uit hetzelfde gezelschap vertelde van Gereformeerde Gemeente naar de R.K. kerk te zijn overgegaan.

Er is een site op het internet waar Protestante predikanten vertellen hoe rijk hun leven geworden is nu ze zijn overgegaan naar “Rome” en priesters in de R.K. kerk zijn geworden.
B.v. uit de Trouw van een paar maanden terug ;
“Leeuwarden/Groningen - Tjitze Tjepkema (46), oud-predikant in de Protestantse Kerk in Nederland, gaat per 1 september aan de slag als kandidaat-priester. Dat meldt het bisdom Groningen-Leeuwarden. Tjepkema gaat werken in de parochies van Coevorden, Steenwijksmoer, Schoonebeek, Nieuw-Schoonebeek en Weiteveen. Het is een fulltime aanstelling”.

Het zal duidelijk zijn dat dit soort acties geen enkel doel dienen en niet verrijkend zijn voor de Kerk met een hoofdletter.

Als kind ging ik met mijn grootmoeder naar de bijeenkomsten van de stichting “in de rechte straat” van Ds. Hegger – een uitgetreden priester zoals je wellicht weet.
Zijn eerste boek was getiteld “moeder ik klaag u aan”.
Zelfs Ds. Hegger is milder geworden in de loop der jaren.
Zijn laatste boek droeg als titel “één in de levende Christus”.

Ik herhaal ; Het samen zoeken vanuit uiteenlopende tradities die elk hun eigen leggen in het lezen en verstaan van Gods Woord, voor ieder verrijkend is en helpt om de eenzijdigheden van elke overlevering aan te vullen met wat anderen hebben gezien en begrepen.
Gerard
Hierom moet ook het evangelie binnen en buiten de kerken wordt gepredikt. Aan verloren zonen zodat ze worden bewogen terug te keren naar de vader, en aan oudste zonen zodat deze erkennen dat ze niet anders zijn dan de verloren zoon.
Zie <a href="http://vimeo.com/19447269">Verloren zoon? Tim Keller</a>
(met dank aan de Arjan Baan voor zijn tweet van vandaag)