Opgestaan uit de dood

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

In het Oude Testament lezen we over drie mensen die zijn opgestaan uit de dood (de zoon van de Sunamitsche, van de weduwe te Zarfath en de man die in het graf van Eliza geworpen werd en weer tot leven kwam). In het Nieuwe Testament lezen we van zeven mensen die uit de dood terugkeerden en wel: Lazarus, de jongeling te Nain, het dochtertje van Jairus, Eutychus, Dorcas/Tabitha, Christus, maar de zevende weet ik niet goed te vinden. Moet ik daar Paulus onder rekenen?

Antwoord

Misschien is dit bedoeld: Matth. 27:52 en 53: "Ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;  en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen."

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

opstanding
1 reactie
MUS
Er is een verschil tussen 'levend worden' en 'opstaan uit de doden'. De eerste categorie zal opnieuw sterven, de tweede categorie is onsterfelijk geworden.
Jezus (en waarschijnlijk ook de mensen uit Mt. 27) kregen een opstandingslichaam en werden onsterfelijk, de anderen niet...

Of Paulus ook uit de dood levend is geworden is niet zeker.
Handelingen 14:19 Maar er kwamen Joden uit Antiochië en Ikonium, die de menigten overtuigden; en zij stenigden Paulus en sleepten hem de stad uit, omdat zij dachten dat hij dood was. 20 Maar toen de discipelen hem omringd hadden, stond hij op en ging de stad in, en de volgende dag vertrok hij met Barnabas naar Derbe.