Vroeger bij prostituee geweest, nu in de kerk trouwen

Ds. A. de Lange / Geen reacties

05-07-2003, 00:00

Vraag

Ik ben drie keer bij een prostituee geweest. Ik zag echt geen andere uitweg zonder iemand te beschadigen. Mag ik nu nog wel in de kerk trouwen? Ik heb namelijk gelukkig nu een vriendin die me voor meer van deze uitspattingen behoed heeft. Ik zit ook erg met mezelf en God in de knoop, mede doordat zij en ik een verschillende opvoeding hebben gehad. Nu weet ik niet meer wat ik moet geloven en hoe ik er over moet denken.


Antwoord

Je stelt de vraag of je nog wel in de kerk mag trouwen, nadat je drie keer bij een prostituee geweest bent. Ja dat mag wel, maar niet zomaar.

Dat het wel mag, zeg ik, omdat ik geloof dat mensen die zondaar zijn toch Gods zegen nodig hebben en als zondaren mogen ze die zegen van God begeren en ook ontvangen.  Dat het niet zomaar mag, zeg ik omdat ik geloof dat de zonde die je begaan hebt best ernstig is.

Waarom die zonde best ernstig is? Omdat je in je prostitutie één vlees met dat meisje/die vrouw geworden bent. Je bent met haar (met hen, als het er meerderen geweest zijn) verbonden geworden. Haar/hun man. Hoe kun je nu zomaar met je vriendin trouwen? Verder heb je zonde tegen God begaan. Die kunnen we niet zomaar achter ons laten en dan maar weer opnieuw beginnen. Het kan alleen maar goed komen als we er echt berouw over hebben, als we ook bewust tegen die zonde kiezen.

Ik weet niet of je hierover met je vriendin gepraat hebt. Eigenlijk moet dat wel. Daar loop je wel een risico mee. Dat zij zal zeggen: dan kunnen we niet samen verder. Zij heeft het recht om jullie verhouding te verbreken als ze dit weet. Misschien vind je het heel moeilijk om dit te erkennen, maar het hoort wel bij het inzien van het feit dat je verkeerd gedaan hebt. Dan kun je ook het wonder meemaken, dat zij ondanks alles toch met je verder wil. Maar wat is de verhouding dan gezuiverd en verbeterd!

Ik weet ook niet of je er met je dominee over zult spreken. Het zou je wel eens op kunnen luchten, ook al zal hij wellicht een ernstig gesprek met je voeren. Maar daar ben je hopelijk niet bang voor.

In ieder geval is het nodig dat je alles eerlijk tegen God vertelt. En ik mag je zeggen dat, als je dat mag doen mag, Hij nog steeds hetzelfde reageert als de Heere Jezus deed naar de overspelige vrouw uit Johannes 8. Zij had overspel bedreven. Ze werd als schuldige bij de Heere Jezus gebracht. Maar niemand kon de eerste steen opnemen om haar te stenigen. Toen zei de Heere Jezus: Heeft u niemand veroordeeld? En zij zeide: niemand, Heere. En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer.

Verder nog een paar dingen:

-Of je nog wel in de kerk mag trouwen is niet het meest een vraag waarop je bij mensen een antwoord moet zoeken, maar bij God. Straks als je voor Gods rechterstoel zult komen moet je hierover toch ook met Hem in het reine zijn!

-Je zag "geen andere uitweg zonder iemand te beschadigen" toen jij je met prostituees inliet. Elke zonde heeft zijn verklaring. Ik neem aan dat dit jouw verklaring is van de zonde. Ik hoop echter niet dat je je erdoor wilt excuseren voor je zonde. Dan vrees ik namelijk dat je in de toekomst misschien weer in dezelfde kuil valt. Want je zult toch niet denken dat er dan geen spanningen kunnen zijn, waarbij je de neiging krijgt om te zeggen: "Ik zie echt geen andere uitweg zonder iemand te beschadigen." Al zie je het zelf misschien niet zo, ik waag het tegen je te zeggen: er waren WEL andere uitwegen zonder iemand te beschadigen. Ze zullen er ook in de toekomst zijn. Maar wat jij en ik en zoveel anderen nodig hebben en vaak missen is ZELFBEHEERSING.

-Jij en je vriendin hebben een verschillende opvoeding gehad. Ik weet niet waar je daarmee op duidt. Maar probeer in je verkeringstijd wel samen op één lijn te komen. En als je vanwege die verschillende opvoeding niet weet wat je moet geloven, praat er met je ouders over. En laat je in ieder geval door het Woord van God leiden. Als dat je richtsnoer niet meer blijft heb je alleen maar groot verlies geleden.

Graag wens ik je eerlijkheid, kracht en wijsheid toe bij het vinden van je weg door het leven!

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
    06-03-1960
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief
193 artikelen
Ds. A. de Lange

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik loop al lange tijd met een vraag die ik graag beantwoord zou willen hebben door een dominee uit een reformatorische kerk. Tijdens het behandelen van de Heidelbergse Catechismus preekte onze dominee...
2 reacties
05-07-2021
Op mijn 17e jaar ben ik verkracht door een jongen die van te voren deed voorkomen of hij stapelverliefd op mij was. Maar het was hem er alleen maar om te doen om mij even te schenden. Hierna heb ik me...
Geen reacties
05-07-2005
Beste ds. C. Harinck. Ik heb een vraag voor u van een vrouw van bijna 90 jaar oud. Sinds enkele maanden kom ik bij haar langs. Zij vertelde mij dat ze geestelijk in grote nood zit en dat ze bang is om...
11 reacties
05-07-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering