Probleem met voorbehoedsmiddelen

drs. I. A. Kole / 15 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn dertien jaar getrouwd en we hebben drie kinderen. Wij maakten nooit zo'n probleem van voorbehoedsmiddelen, maar de laatste tijd ben ik veel met het geloof bezig en zie ik het echt als zonde. Ik heb hier met mijn man over gepraat, maar hij wil echt niet stoppen met het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Hij ziet het niet als verkeerd en zegt zelfs dat de wereld overvol zou raken als iedereen acht kinderen zou hebben. Ik kan er niet tegen op. Ik bid elke dag om een oplossing, maar die zie ik niet. Als ik besluit om helemaal te stoppen met de pil, dan zal dat echt een verwijdering tussen ons teweeg brengen. Maar aan de ander kant moeten ook alle zonden uit je leven weggedaan worden als je de Heere hartelijk lief hebt. Hoe moet dat dan? Misschien wil iemand uit de Ger. Gem. deze vraag beantwoorden?

Antwoord

Jullie huwelijk is gezegend met de kinderzegen: een erfdeel van de Heere (Psalm 127)! De overgang naar gebruik van voorbehoedmiddelen is genomen, maar is dat te gemakkelijk genomen, niet doordacht? De vraag is: hebben jullie dit probleem over wel of niet gebruiken van voorbehoedsmiddelen samen in gebed bij  de Heere gebracht en dat aanhoudend, zodat jullie  er samen innerlijke rust over kregen, mogelijk na gesprek met een vriend/vriendin.

Nu besef je dat je er te gemakkelijk over gedacht hebt. Je zou nog een kindje willen hebben en je man vindt het gezin groot genoeg, is dat het probleem? M.i. zit het dieper: je krijgt er spijt van en je voelt je schuldig tegenover de God van je leven, die ook de God van je man en de kinderen is!

De reactie van je man is niet fijn besnaard! Hij gaat voorbij aan het verdriet als het huwelijk kinderloos blijft (in onze situatie 13 jaar). Kinderen zet je niet op de aarde en neem je niet, maar ze zijn een geschenk van God!

Op  afstand is het moeilijk om advies te geven. Geef aan je man aan dat je zo niet verder kan. Bespreek met goede vrienden van jullie beiden deze vraag. Een gesprek met je predikant en/of ambtsdrager. Bovenal is van belang dat jullie samen bereid zijn om uit deze situatie te komen. De Heere heeft jullie samen gebracht en er is een zegen gevraagd over jullie huwelijk en de ja-woorden bij de doop van jullie kinderen zijn voor de Heere gedaan, er zijn eden afgelegd! Dat is niet gering! De Heere regeert, maar we zijn geen stok of een blok: we  zijn verantwoordelijk naar elkaar en tegenover God. Zorg dat als christenouders richting je kinderen en naar elkaar in afhankelijkheid van de Heere wil leven: Wat wilt U dat we doen zullen?

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

de pilgezinsvormingvoorbehoedsmiddel
15 reacties
louis2
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
dkw
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Sophie27
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
MUS
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>Ga ook vooral in gesprek met je huisarts! Natuurlijk hoef je het bilogisch maximum aan kinderen niet te halen...
En alles wat niet uit geloof is, is zonde. (Rom. 14:23) Dat geldt zowel voor het gebruik als voor het niet gebruiken van voorbehoedsmiddelen.
emka
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
sydneylover
Ik kan me mensen zoals dr. Kole goed voorstellen die moeite hebben met de discussie over voorbehoedsmiddelen, als je zelf jaren hebt moeten wachten op de kinderzegen.

En toch.. als je na 13 jaar huwelijk 3 kinderen hebt gekregen dan vermoed ik dat jullie biologisch gezien gezond zijn, en dus hier anders over zult moeten nadenken.

In principe is elke manier om te voorkomen dat er geen kinderen komen een manier van 'planning', tot tijdelijke onthouding toe. Want je zorgt door de maatregelen die je neemt dat er geen kinderen uit voortkomen. Zo simpel zie ik het toch eigenlijk wel. Stel dat je nu nog een kindje krijgt, wat ga je daarna doen?
In mijn ogen doet ieder koppel dat vruchtbaar is op een of andere manier aan geboorteplanning, anders zou inderdaad iedereen 8 of meer kinderen hebben. Die redenering van je man klopt gewoon.
Verder denk ik dat dr. Koles genoeg aanknopingspunten biedt. Laat het in ieder geval niet doorsudderen..
AHHK76
Mijn menig is dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen niet altijd zonde is, dat hangt af van de situatie. Als je het aan kunt nog meer kinderen te krijgen en voor het gemak besloten hebt, om dat niet te doen, dan kan het inderdaad zonde zijn. Als je 3 kinderen hebt en voelt dat je meer kinderen niet aan kunt, dan hoeft dat geen zonde te zijn. De mensen zien aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan. Dat geldt ook hierin. God weet waarom je iets doet. Waarom je iets doet, is soms nog belangrijker, dan wat je doet.
De verantwoordelijkheid voor de kinderen die je hebt, is ook heel belangrijk! Je hebt immers, als ze gedoopt zijn, belooft deze kinderen op te voeden tot eer van God. Volgens mij heb je niet belooft zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Soms moet je deze dingen tegen elkaar afwegen. Dan kan dat betekenen dat je "gaat" voor de 3 kinderen die je hebt, i.p.v. voor een vierde kind. Natuurlijk moet je al deze dingen biddend beslissen en mag je hierover mensen om advies vragen....
Vraagsteller: In deze situatie waarin je nu bent, kan een ander niet voor je beslissen. Je wilt God gehoorzaam zijn en geen verwijdering met je man. Bid de Heere om wijsheid welke weg je mag/moet gaan....!
jongevrouw
Beste vraagsteller,
Wat herkenbaar. Wij hebben 2 kinderen. Tijdens de zwangerschap van de tweede ging het lichamelijk helemaal niet goed en was het niet verstandig om snel weer zwanger te worden. Ik ben toen de pil gaan slikken (we dachten dat God die weg opende). Maar... wij zijn er mee in de schuld gekomen en na een half jaar ben ik gestopt. We hebben het in Gods handen mogen leggen of hij mijn baarmoeder wilde sluiten. Dat heeft Hij ruim drie jaar gedaan. Ondanks dat m'n gevoel soms heel wat anders zegt, omdat ik wel verlang naar nog een kindje (en inmiddels bidden we of de Heere m'n baarmoeder wil openen), weet ik dat de Heere ons leven bestuurt en weet wat het beste voor ons is.
Wat het in jouw verhaal wel lastig maakt, is dat je man er niet achter staat. Ik weet dus ook geen antwoord op je vraag, maar wilde dit wel delen, omdat er vaak zo heel andere reacties gegeven worden. Het zou zo fijn zijn als je samen het aangezicht van de Heere zoekt en heel je leven in Zijn Handen mag leggen. Dan is het goed, wat er ook gebeurt.
Sterkte!
Sophie27
Ik schrijf nog niet zo lang mee, en begrijp daarom niet helemaal waarom heel veel antwoorden zijn weggehaald? Heb ik iets verkeerds gezegd? Je mag hier toch je mening wel geven?
Ik snap het niet helemaal.
lies
@Sophie27: blijkbaar om de volgende reden ;)

Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.

Misschien is het forum meer iets voor jou?
floddertje
Heel herkenbaar, jonge vrouw!

Wij zijn ruim 20 jaar getrouwd en hebben 2 kinderen gekregen. Wij gebruiken geen voorbehoedsmiddelen en er is geen sprake van onthouding. De Heere heeft mijn baarmoeder toegesloten.

In mijn omgeving weet ik ook van iemand die hier heel serieus mee bezig is geweest en samen de Heere gevraagd hebben om hulp. Ook in hun geval is het zo gegaan, haar baarmoeder is ook toegesloten, na 4 kinderen te hebben gekregen.

Dat houdt niet in dat je lukraak kunt leven, maar als je hier heel erg mee worstelt in het geloof, zou de Heere dan niet betonen ook van deze zorg af te weten?!
vlokje
Sophie27 en andere verwijderde reactie's: Als ik eerlijk ben vind ik de webbeheerders niet helemaal consequent, want er zijn hier wel veel meer uitgebreidere discussies geweest die niet werden verwijderd, of reacties die zonder meer helemaal verdwenen zijn, zonder een nette vermelding als bij de jouwe.
Ik vind het logisch dat er regels zijn, en dat discussies vaak geen recht doen aan de vraagstelling, maar dan graag wat meer consequentie...
De regel dat antwoorden niet in strijd mogen zijn met deskundigen vind ik ook een beetje een
gevaarlijke....
Deskundigen onaantastbaar maken kan nooit de bedoeling zijn. Ook al geven zij hun vrije tijd hieraan, mag dan iets wat niet helemaal juist is niet opgemerkt worden?

Persoonlijk heb ik moeite met de ouderwetse uitdrukking dat God de baarmoeder opent of toesluit....
We mogen best in hedendaagse termen spreken over vruchtbaarsheidsproblematiek, wat niet altijd puur met de baarmoeder te maken heeft. Er kunnen problemen zijn met eisprong, met innestelen, met zoveel factoren, en alsof het niet aan de kwaliteit van het sperma kan liggen.... Ik vind dit zo naïef klinken, maar het lijkt alsof dit bij onze kringen hoort.
Sorry, maar als ik de uitdrukking God sluit de baarmoeder lees, krijg ik altijd een beeld voor me met God die een slot op de baarmoeder zet.

Kinderen krijgen is een grote zegen, maar ieder zij hier ook maar weer in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.... Dit gaat voor veel problemen op.
Roozemond
@vlokje; het staat gewoon letterlijk in de bijbel hoor dus zo vreemd is het niet.

Verder vind ik de webbeheerders ook totaal niet consequent en heel onduidelijk.
Sophie27
Sorry als ik er nog even op terugkom, maar waarom moet iedereen een zelfde soort mening zijn aangedaan als de beantwoorder? Ik heb ook weleens een vraag gesteld en dan vind ik het juist fijn om diverse antwoorden te lezen, iedereen heeft weer een ander gezichtspunt of denkt anders over dingen waardoor je juist wijzer word van verschillende gezichtspunten. Dat doet geen afbreuk aan het antwoord van de beantwoorder, maar kan juist extra verhelderend werken, zo van: hej, die en die is ook een geloofsgenoot en bekijkt het zo.. Je krijgt daardoor alleen maar een bredere blik.
Het is jammer als je vragen maar vanuit 1 gezichtspunt kunt, wilt en mag zien.
Roeltje
Als je normaal vruchtbaar bent en een normaal huwelijk hebt dan kun je elk jaar een kind krijgen. Als je de woorden uit de Bijbel letterlijk zou nemen van het toesluiten en openen van de baarmoeder dan zouden er een heleboel gezinnen met zo’n 20 kinderen moeten zijn. Daarom sluit ik me bij sydneylover aan dat als je biologisch gezond bent je op een of andere manier aan planning doet en moet doen. Hoe? Dat zal voor iedereen wellicht verschillend zijn. Ik denk dat niemand je daar een antwoord op kan en mag geven. Dat is een zaak tussen God en jullie samen als echtpaar. En daarin wijst dhr. Kole jullie wel de weg.