Leid ons niet in verzoeking

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Waarom staat er in het Onze Vader "en leid ons niet in verzoeking"? Het is toch niet God die mensen verzoekt maar de duivel?

Antwoord

Klopt, maar dat wordt ook in dit gebed bedoeld. Lees daarvoor deze artikelen:

3 reacties
Samanthi
Er staat toch duidelijk achter, maar verlos ons van de boze?
Zv70
"En leid ons zó, dat we niet in verzoeking komen." In andere woorden: bewaar ons voor (verleiding tot) zonde.
Ik geef het slechts door, niet zelf bedacht ;)
Samanthi
@Zv7 in mattheus 6 vers 13 is het de letterlijk vertaling: en leidt ons niet in verzoeking/beproeving/test, maar verlos ons van de boze.
In lukas:
en niet breng binnen ons in verzoeking, maar verlos ons van de/het boze.