Moeilijk te formuleren

Ds. J. Roosenbrand / 4 reacties

Vraag

Al een poosje lees ik de vragen en reacties op Refoweb, maar deze vraag over het geloof (in Jezus) heb ik nog niet voorbij zien komen. God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn één. Zo is de belijdenis. Als ik bid tot de Vader, dan bid ik tot God. Als ik bid tot de Zoon, dan bid ik tot God en als ik bid tot de Heilige Geest, dan bid ik tot God. Christelijk geeft al aan dat Christus in het middelpunt van het geloof staat. Maar wat houdt dat in? Christus is gekomen, Christus is God. God geeft Zelf de verlossing, toch? Geloof in Jezus en je wordt zalig. Maar wat houdt dit geloven nu in? Ik kan hiervan niet zeggen: ik weet zeker dat Jezus geleefd heeft, ik weet zeker dat Jezus de beloofde Messias is, ik weet zeker dat de mens Jezus God is. Geloof is toch een zeker weten van de dingen die men niet ziet? Hoe moet ik hier dan mee omgaan? Dat Jezus geleefd heeft, wordt door diverse bronnen bevestigd, dus historisch kan ik het wel geloven. Het geloof in Jezus is van belang voor de eeuwigheid, toch vind ik het nog moeilijk. Ik heb Jezus niet op aarde meegemaakt. Het is anders geloven dan het geloof in het feit dat Napoleon geleefd heeft. Van Napoleon neem ik het aan en verder leg ik het naast me neer, het scheelt me eigenlijk niets. Als je dan verder gaat zoeken, hoe zit het met de beloften in het Oude Testament? Dan krijg je te maken met het Jodendom. Zij vertalen Messiaanse beloften anders en ik heb helaas niet die kennis om dit te controleren. Verschillende uitleggingen vind ik zelfs begrijpelijk. Echt heel duidelijke OT-teksten die alleen en heel duidelijk op Jezus slaan kan ik niet zomaar vinden. Telkens als ik dan verder lees sta ik voor vraagtekens. Dan ga je je afvragen, maar waarom wil ik geloven? Ik kan hier geen antwoord op geven. Het is niet omdat ik zo zondig ben (voel) of omdat ik onrustig ben of... Geen enkele reden, maar toch niet zonder geloof te kunnen, hoe kan dat? Kan je geloven, zonder dat je het zeker weet, zoals boven geschreven zeker weten? Ik wel eens gelezen: je hebt toch niets te verliezen als je gelooft in God. Als of je met een gulden gooit, kop of munt! Ik hoop dat de vraag duidelijk is, ik vind het namelijk moeilijk deze te formuleren. Ik zou graag een antwoord krijgen, met verwijzing(en) naar bijbeltekst(en).

Antwoord

Ik heb over onderstaande vraag eens na zitten denken, maar het gaat niet lukken dit serieus te beantwoorden in minder dan een boek. Ik kan wel verwijzen naar bijvoorbeeld een preek die over dit soort vragen gaat - ik ben ook van harte bereid om eens (telefonisch of anderszins) hierover door te praten.

Via mijn weblog zou de vragensteller eens kunnen bladeren door mijn preek over Lucas 1 vers 26-38 of Lucas 24:8 (beiden over de vraag hoe iemand tot geloof komt en over de verhouding tussen de feiten en geloofsinhouden).

Hartelijke groet,
Ds. H. J. Roosenbrand

4 reacties
imvi
Had precies mijn vraag kunnen zijn! Bijzonder dat je dit zo onder woorden kunt brengen. Soms denk je dat je de enige bent die met dit soort vragen rondloopt, maar niet dus. Dankje, alleen het lezen van de vraag geeft al meer ruimte.
Dorah
Beste vraagsteller,
De vragen die je stelt leefden/leven ook al heel lang bij mij. Door te studeren heb ik veel antwoorden gekregen maar ik ben het met de predikant eens dat deze vragen onmogelijk even kort beantwoord kunnen worden. Voor een heel klein aspect uit je vraag heb ik wel een leestip, al is er moeilijk aan te komen. Het heeft mij heel erg geholpen in mijn worsteling hoe je de messiaanse teksten en de beloften in het OT nu kan plaatsen in het licht van Christus. Het boek dat ik je aanraad is slechts een aanzet tot het beter begrijpen hoe het OT in hermeneutisch opzicht kan worden gelezen. Het biedt sleutels tot een beter verstaan van het OT, maar als je pasklare antwoorden verwacht, moet ik je toch teleurstellen.
Het gaat om het boek: ' Wij hebben gehoord dat God met u is' van dr. Rein Bos.
Sterkte in je zoektocht.
solide
een idee misschien om eens naar een ref. boekhandel te gaan?en eens studeren in boeken vanaf 1600[oude schrijvers geheten?]heeft mij erg geholpen.zoek ze!
plderoos
Nou, zo moeilijk is het allemaal niet hoor. geloven is namelijk niet alleen zeker weten, het is vooral: vast vertrouwen. We zijn dat een beetje kwijt geraakt, maar in de engelse bijbel bijvoorbeeld staat in het geval van geloof nog steeds "faith". Als je dus in Hebreeën leest wat geloof is dan moet je eigenlijk lezen: Het vertrouwen nu is het bewijs van de dingen die men niet ziet. Je vertrouwd erop dat God het goed met je zal maken omdat Jezus, die inderdaad echt bestaat, het allemaal voor jou heeft rechtgezet. Dát, is geloven.