Zoontje leest echt nooit

J.M. Strijbis / 14 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over onze zoon van 8 jaar. Hij leest echt nooit. Hij zal nooit een boek pakken. Is dit normaal? Op school doet hij het ontzettend goed, hij heeft overal goede cijfers voor, ook voor taal. Het is dus niet zo dat hij slecht kan lezen. Ik zelf lees heel graag en zou willen dat hij ook ging lezen. Hij vindt het fijn als ik hem voorlees, maar dat kan ik toch niet blijven doen? Hij moet toch zo zachtjes aan ook wel eens zelfstandig gaan lezen. Is het terecht dat ik me hier zorgen om maak, of komt het wel? Moet ik meer stimuleren? Ik ben bang dat ik het dan forceer en hij er helemaal niet aan begint.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Wij hebben ook zo'n zoon van inmiddels 9 jaar. Kan gelukkig ook heel goed mee, maar leest eveneens niet veel. Wij lezen ook dagelijks voor en blijven dat doen, zolang hij het fijn vindt. Als hij het niet meer wil, stoppen we daar mee. Maar voorlopig geniet hij er van en wij niet minder. Je kunt niet veel meer doen dan je nu doet. Je geeft het goede voorbeeld, je leest hem voor en ik mag aannemen dat er boeken in huis zijn op zijn niveau.

Het is wel verstandig om daar nog een goed naar te kijken. Welk genre ligt hem het beste? Er zijn ook series op de markt. Lees het eerste deel van zo'n serie eens voor en praat er met hem over. Stel hem vooral open vragen, waarin je hem niet een bepaalde kant op stuurt. Zeg hem dan ook dat er een boek is wat hier op volgt. Het zou het mooiste zijn als hij dat ook gelezen wil hebben. Stel hem dan eens voor dat je dat boek voor hem koopt en dat hij dat zelf gaat lezen. Mogelijk tref je doel. Mogelijk ook niet. Dwingen heeft in ieder geval geen zin. Soms komt het later, soms ook helemaal niet. Ik begrijp dat je hem graag aan het lezen wilt hebben en ik vind dat ook een goede drang, maar je kunt niet meer doen dan je nu doet.

De ontspanning in zo'n geval levert vaak meer op dan er op gefocust zijn. Dat merken de kids aan ons non-verbale gedrag.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

opvoeding
14 reacties
pannenkoek
onze zoon ( die ook goed mee kan komen, doet vwo) van 13 pakt uit zichzelf ook nooit een boek, maar hij moet nu voor school een boek lezen. we hebben samen met hem een boek uitgezocht, en als hij eenmaal leest vind hij het wel leuk. dan moeten we hem echt naar bed sturen. Hij speelt graag met lego met onze andere zoon. Onze oudste leest wel graag, maar als hij zich maar niet verveelt vind ik het prima. Ik hou zelf ook niet van lezen. Ben graag bezig met de handen.
ajl
Mijn broer las ook nooit, terwijl mijn ouders hem wel altijd stimuleerden. Rond zijn 15 kwam hij tot de ontdekking dat hij Engelse boeken/literatuur leuk vond. Vanaf dat ogenblik is hij gaan lezen, maar hij leest nog steeds alleen Engelse literatuur ( is zelfs Engels gaan studeren)
Wiepie
Zelf lees ik ook eigenlijk nooit boeken en ben al eind twintig. Op de een of andere manier heb ik er de concentratie niet voor om mezelf zolang op lange teksten te focussen (geld overigens ook voor lange toespraken). Praktisch lees ik alleen korte artikelen. Ik verwacht niet dat dit later veel anders zal worden. Lastig is het wel, maar het hoeft gelukkig niet te betekenen dat er 'niets van je terecht zal komen'. Uiteindelijk heb ik na de mavo, het mbo afgerond en later de academie kunnen doen zonder problemen.
emmie
als leerkracht constateer ik dat veel kinderen tegenwoordig meer bezig zijn met de nintendo, pc en film, dan dat ze een boek lezen. ook op ref. scholen. kan het daar mee te maken hebben? want iets met beeld en geluid is voor kinderen toch aantrekkelijker.
shaila
Ik ben degene die de vraag heb gesteld.
Emmie, in ons geval heeft dat er niet mee te maken. Ben het er wel mee eens hoor!
Onze kinderen mogen zo wie zo een half uur per dag voor zich zelf op de computer. En daar houden ze zich `nog`aan. Wel moet ik zeggen, en dat had ik misschien in mijn vraag moet zetten, onze kinderen spelen ontzettend goed.
Hutten bouwen, maar ook met de lego en tekenen.
Maar toch lijkt mij het beter om ook eens te lezen. Het is toch voor de ontwikkeling goed? Natuurlijk blijf ik nog voor hem voorlezen. En ik vind dat ook heerlijk. Maar waarom pakt hij zelf geen boek? Is het gemakzucht? Lees ik te veel voor?
Maar inderdaad de tip van Strijbis over de vervolgboekjes ga ik opvolgen.
Hanna
Hoi Shaila,
ik zou me nog maar geen zorgen maken!
ik ben 'pas' op mijn 9de zelf gaan lezen, door een boek wat me
ontzettend aansprak, toen ik het uit had heb ik het nog 3x achter elkaar uitgelezen, en toen begon ik aan de rest: uren en uren kon ik toen lezen, stapels boeken!!

Hoe het kwam? geen idee! misschien omdat voorlezen idd meer had voor me, of dat er opeens een spannend boek voorbij kwam?

Succes!!
Catherine
Ze kunnen bijv ook een leuk stripboek lezen. Er wordt door sommigen denigrerend over gedaan, maar een goed stripboek is net zo leuk om te lezen. Ik verslond vroeger Billy Turf en Sjors en Sjimmie. Mijn ouders hebben daar nooit moeilijk over gedaan. Wij hebben een Wii, Play Station, de kinderen spelen ermee, maar lezen ook veel (bilbliotheek)boeken. s'Avonds in bed, of op zondag bijv. Ik ben een fervent lezer, maar doe het ook niet iedere dag. Ik heb wel heel lang mijn kinderen voorgelezen, als ik ze naar bed bracht. Ook toen ze al zelf konden lezen. Niet opdringen, sommige mensen komen er nooit toe. Maar als je gepakt wordt door het "virus", is het ongeneeslijk.
Thirza
Mocht je geen stripboeken willen gebruiken...
We hebben ook christelijke bladen zoals de Terdege en Gezinsgids. Daarbij zitten extra bladen voor de kinderen.
Onze kinderen lezen al jaren met veelplezier deze bijbladen, veel plaatjes en tekeningen met opmerkingen van en voor kinderen.
Catherine
@ Thirza, niet iedereen heeft een abonnement op deze bladen, zijn nogal duur. Helemaal gratis is het uit de bib. In de openb bib staat net zo goed verantwoorde lectuur.
javisje
Ik kom net uit de openbare bibliotheek. Ik heb 3 kinderpassen (dat kan al vanaf een paar maanden!!) en neem ongeveer 15 boeken per keer mee. De oudste kan net lezen, en pakt inderdaad wel een boek. Verder ga ik naar de bieb van de kerk. Ik weet niet of je die in de buurt hebt of bij een zustergemeente. Laat hem zelf maar uitzoeken wat hij leuk vindt. Verder lees je niet te veel voor hoor, dat doe ik ook voor hem nog steeds en dat is gewoon goed voor zijn taalontwikkeling en het is nog gezellig ook. Hem dwingen lijkt me niet zo handig, want waarschijnlijk creëer je daar alleen maar aversie tegen lezen mee. Suc6 ermee.
shaila
Hallo allemaal,

Bedankt voor de fijne reacties!
Wij hebben een abonnement op de Terdege en GezinsGids, ik probeer hem de BimBam en de Kits aan te bieden. Hij bladerd ze door en daar liggen ze weer. Ze worden door de andere kinderen gelukkig wel gelezen. En die lezen ook veel andere boeken, gaan ook graag naar de bieb. Hij wil negen van de tien keer niet eens mee naar de bieb.
Wat anderen ook schrijven, misschien moet ik geduld hebben. Maar dwingen nee, dat wil ik ook niet.
Ik hoorde pas van iemand die met har dochter een afspraak had om elke dag een half uur te lezen. Maar dan dwing toch ook?
Thirza
@Catherine, Wij hebben al jaren in de familie en kennissenkring een leestas, gevuld met allerlei christelijke bladen. Iedereen geeft zijn/haar blad aan 1 persoon, die alles verzameld. Elke maand wordt daar een leestas van gemaakt. Er zit van alles in, SGPblad, dovencontact, Bewaar het Pand, Saambinders, kerkbodes, Helpende Handen, Terdege, Gezinsgids, noem maar op. Deze gaat alle gezinnen langs en komt uiteindelijk weer bij persoon 1 terug. De bewaarbladen worden er uitgefilterd, en in ziekenhuizen e.d gebracht. Zo kunnen we voor een klein budget (ook de grotere gezinnen) allemaal op een leuke manier gebruik maken van alle abonnementen. De kinderen kijken erg naar de leestas uit, iedere keer is het weer anders. Misschien een tip voor anderen?!
Catherine
@Thirza, ik wou dat ik zo'n familie had ! Heb het meerdere malen opgezet, zullen we ruilen ? Ik neem abonnement op dit, jij op dat enz. Maar het liep altijd mis. Bladen zijn heel nuttig, maar helaas te duur voor doorlopend abonnement. Maar goed, vragenstelster: weet je dat heel veel problemen zich eigenlijk moeiteloos (laten) oplossen ? Jonge kinderen die lezen maar saai vinden, kunnen later fervente lezers worden. Maar dat neemt niet weg, dat het heel moeilijk is om te aanschouwen, je kunt het nl niet dwingen.
Cloudsadmirer
Shaila,

Misschien is het de 'liefdestaal' van je zoon; voorlezen? Dat hij daar zijn 'tankje' mee vult?

Zie het boek: 'de 5 talen van de liefde voor kinderen' van Gary Chapman.