Langs gynacoloog of niet

dr. NN / 3 reacties

Vraag

Ik ben 22 jaar, getrouwd, erg onregelmatig ongesteld (altijd al geweest) en wij hebben een kinderwens. Nu ben ik sinds een aantal maanden bezig met temperaturen, omdat ik weet dat een gynacoloog daar naar vraagt als ik evt. doorgestuurd wordt. Mijn cyclussen variëren tussen de 30 en 70 dagen. Tijdens sommige cyclussen zie ik twee weken voor ik ongesteld wordt wel een duidelijke verhoging van mijn temperatuur. Klopt het dat ik dan wel een eisprong heb, of is daarvoor mijn cyclus te lang? Soms heb ik een cyclus waarbij mijn temperatuur niet duidelijk omhoog gaat, dus ga ik er dan vanuit dat ik geen eisprong heb. Ik vind het moeilijk om een beslissing te nemen of wij langs een gynacoloog moeten of dat we af moet wachten, omdat ik misschien toch eisprongen heb.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Zoals je misschien weet, vindt de eisprong niet twee weken na de laatste menstruatie plaats, maar 11-16 dagen vóór de volgende. Als je temperatuur ongeveer twee weken voor de volgende menstruatie omhoog gaat, lijkt er dus inderdaad sprake te zijn van een eisprong. Als er geen eisprong plaatsvindt, komt het na verloop van tijd meestal spontaan tot een bloeding.

Ik weet niet hoe lang je al probeert zwanger te worden, maar de meeste paren (ongeveer 80 procent) worden in de loop van het eerste jaar zwanger. In jouw leeftijdsgroep is de kans zelfs nog wat groter, ongeveer 90 procent. Aan de andere kant kun je ervan uitgaan dat -alleen al omdat je cyclus vaak erg lang is- jouw zwangerschapskans per jaar wat kleiner is dan normaal. Je hebt namelijk minder 'kansen' per jaar en bovendien schijnbaar niet elke keer een eisprong.

Als je in een jaar nog niet zwanger bent, kun je inderdaad naar de huisarts gaan en met hem bespreken wat de mogelijkheden zijn. Goed dat je bijhoudt hoe je cyclus is, zeker over een langere periode. Je huisarts kan dan samen met jullie bekijken hoe vaak er een eisprong was. Die informatie en jullie bijzonderheden en situatie gebruikt hij om te beslissen of je al doorgestuurd wordt naar de gynaecoloog.

Omdat je 22 bent kan het ook zijn, dat hij samen met jullie besluit nog wat langer wachten, want in verloop van het tweede jaar wordt ook ongeveer de helft van degenen die in het eerste jaar niet zwanger werden alsnog zwanger.

Aangezien de eicel slechts ongeveer 24 uur bevrucht kan worden, is de zwangerschapskans hoger als je meerdere malen per week gemeenschap hebt.
Omdat je niet precies vooruit weet wanneer de eisprong is, is het lastig gemeenschap tijdens de eisprong te plannen. Je temperatuur stijgt pas na de eigenlijke eisprong tot een niveau waarbij je zeker kunt zijn.

Aan de andere kant heeft God de natuur zo ingericht, dat jij en je man vaak onbewust merken dat je een eisprong hebt. Dus als je man of jij opeens spontaan 'veel zin' hebben, of je merkt dat je zelf meer aandacht aan je uiterlijk besteedt, kan (maar hoeft niet) dat een teken voor de ovulatie zijn. Ook kun je aan je lichaam vaak merken, dat het zover is (slijmafscheiding, baarmoedermond, enz.).

Kortom, als jullie na een jaar niet zwanger wordt, is het goed dit met de huisarts te bespreken. Afhankelijk van jouw individuele situatie zal hij dan met jullie bespreken of er nog gewacht kan worden, of doorgestuurd moet worden. Als je na twee jaar nog steeds niet zwanger bent, zou ik je sterk aanraden in ieder geval verder te laten kijken. De kans om spontaan zwanger te worden is daarna klein (maar niet 0).

Veel succes,
Dr. NN

PS.

Redenen om bij vruchtbaarheidsproblemen meteen een arts op te zoeken:
-meer dan een half jaar helemaal geen menstruatie of geen eisprong
-onregelmatige menstruaties in combinatie met overgewicht of overbeharing of afscheiding uit de borsten
-opvliegers
-een cyclus die langere tijd wegblijft of over langere tijd onregelmatig is, terwijl je voorheen regelmatig menstrueerde
-pijn in de onderbuik
-als je al wat ouder (plm. 38) bent, is het belangrijk vroeg uit te vinden of er sprake is van verminderde vruchtbaarheid, omdat de onderzoeksmolen tijd kan kosten en de vruchtbaarheid tegen de 40 tamelijk snel afneemt.

Lees meer artikelen over:

gyneacoloogkinderwensmenstruatie
3 reacties
anna30
Als je een duidelijke temperatuurschommeling ziet dan is de kans dat je een eisprong hebt wel groot. Echter is mijn ervaring dat het ook een eitje kan zien die springt omdat het te lang is doorgegroeid. Als je bijvoorbeeld PCOS hebt (poly-cystieus-ovarium syndroom) dan groeit er niet één eitje, maar meerdere eitjes. Die worden vaak niet rijp en worden kleine cystes. Die kunnen na een aantal weken springen. Een soort 'verkapte eisprong' dus. Er is geen vruchtbaar eitje dat springt. Er kunnen ook cystes ontstaan die wel blijven zitten en doorgroeien. Meestal gaan ze na een aantal weken/maanden weer weg, maar het zou wel je onregelmatige menstruatie kunnen verklaren. PCOS komt bij heel veel vrouwen voor en verklaard vaak waarom zwanger worden lastiger is. Heb je bijvoorbeeld last van overgewicht? veel lichaamsbeharing? Last van vettige huid, veel acne? Laat het dan eens onderzoeken! Ook ik heb het, ondanks dat ik toch vrij vaak menstrueerde.
Echter: ook ik ben geen arts en kan niet in je baarmoeder en eierstokken kijken.
Ik zou zeker langs de gynaecoloog gaan als je na een jaar niet zwanger bent en toch regelmatig geslachtsgemeenschap hebt.
In een eerste gesprek zal zo iemand vragen stellen over je cyclus en bespreken wat de mogelijkheden zijn voor onderzoek voor jullie.
Het kan zijn dat het zaad van je man getest gaat worden en dat jij een aantal inwendige echo's krijgt om vast te stellen of je inderdaad geen of wel een eisprong hebt.
Ik heb maandenlang inwendige echo's gehad om de paar dagen, omdat niet vast te stellen was of ik al dan niet een eisprong had. toen bleek dat het soms wel en soms niet was, heb ik medicijnen gekregen om een eitje te stimuleren te groeien. Toen kreeg ik een prachtig eitje, een eisprong en werd ik zwanger.

Heel veel succes, en je kunt altijd gewoon een gesprek aanvragen bij je huisarts om deze dingen door te spreken!
dkw
Ik zou sowieso niet langs de gynacoloog gaan maarr er binnenstappen.
drernie
Voor de goede orde, het is gynaecoloog.