Erg verbonden aan oud-predikant

Ds. A. Huijgen / 2 reacties

Vraag

Ik voel me zo verdrietig en leeg. Onze dominee en zijn gezin zijn vertrokken naar een andere plaats. Hij was een goede herder en leraar voor de gemeente en nu is alles zo anders. Ik mis zijn preken en zijn zeer mooie uitleg op bijbelkring, enz. Ik mis de open deur van de pastorie waar iedereen welkom was. Mag je nog contact opnemen voor vragen of een gesprek als de dominee naar een andere gemeente is vertrokken of mag dat niet moet hij er dan helemaal voor de nieuwe gemeente zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bent kennelijk erg verbonden aan je oud-predikant, vooral -zo lees ik je vraag- vanwege het Woord dat openging en een bepaalde warmte die je ervoer. Dat is op zich iets om dankbaar voor te zijn. Naar aanleiding van de concrete vraag, twee punten:

1. Als een dienaar van het Woord vertrekt (en dat gebeurt nu eenmaal een keer) blijft het Woord van God wel. In die zin kan het zelfs een heilzame ervaring zijn om te merken dat de Heere blijft werken, ook als een dienaar door wiens preken en pastoraat je zeer bent gesticht, vertrekt. Het lijkt me goed om dat te realiseren, anders zou je nog afgoderij kunnen gaan bedrijven met een dominee: alsof zonder die predikant het niet zou gaan. De Heere gebruikt wel mensen in Zijn dienst, maar Hij heeft ze niet nodig.

2. Mag je nog contact opnemen nu deze predikant in een andere gemeente staat? Het lijkt me dat er maar één persoon is die deze vraag kan beantwoorden: de desbetreffende predikant. Waarom bel of mail je hem niet dat je eigenlijk wel contact zou willen opnemen, maar dat je niet weet of dat eigenlijk wel gepast is. Dan kan hij aangeven wat hij hier van denkt. Dat zal van persoon tot persoon wel verschillend liggen, denk ik (ik sta zelf in een eerste gemeente, dus heb op dit punt geen ervaring).

Sterkte en wijsheid toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

predikant
2 reacties
MUS
Het lijkt me ook een goede leer: 'Vest op prinsen geen betrouwen...'
Zoek vooral medegelovigen in je omgeving, waar de (pastorale) deur ook open staat.
Laat je welbevinden niet van een (kerkelijk) persoon afhangen.
Veel preken zijn tegenwoordig via internet te beluisteren...
janneman
ik begrijp de vraagsteller, er ligt een band, dat mag gerust! schrijf een mailtje aan hem, en vraag om nog eens een bezoekje te mogen brengen! sterkte!