Spierpijn in rug

Henk Jan Westeneng / 2 reacties

Vraag

Op mijn rug heb ik rechts bovenin spierpijn. Dit komt denk ik, doordat ik met met rechterhand altijd de computermuis vasthoud. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik deze spierpijn niet meer heb? Verder vraag ik me ook af hoe ik recht moet lopen. Moet je dan je borst naar voren duwen of je buik? Of moet je je schouders naar achteren duwen?

Antwoord

Als ik je vraag goed begrijp heb je voornamelijk spierpijn rechts bovenin je schouder/rug. Spierpijn is een zeer veel voorkomende klacht in de Nederlandse bevolking. Spierpijn in der rug/schouder kan veel oorzaken hebben. Hierdoor is het moeilijk voor mij om op afstand vast te stellen of er sprake zou kunnen zijn van een muisarm. Als je het idee hebt dat het met muisgebruik samenhangt kan ik wel een aantal adviezen geven.

1. Aanpassing van je activiteiten. Probeer de herhaalde beweging met de rechterarm te beperken. Praktisch kan dit inhouden dat je probeert om ook met links de muis te bedienen. Zo kun je je rechterarm rust geven.

2. Ergonomische aanpassingen. Zorg dat je een ergonomische werkplek hebt. Laat kijken of je stoel, bureau, computerscherm e.d. goed staan. Ook een aangepast toetsenbord of muismat kan helpen.

3. Sporten/spieroefeningen. Zorg dat je je spieren ook voor zware klussen inzet. Fitness maar ook andere sporten kunnen een goede behandeling van muisarmen zijn. Je zou hier meer informatie over kunnen vragen aan een fysiotherapeut of huisarts.

4. Rekken. Zorg dat je regelmatig je spieren rekt. Een fysiotherapeut kan je goed vertellen hoe je dit het beste kunt doen.

5. Verder zijn er ook nog medische behandelingen. Hier kan een huisarts je meer over vertellen.

Je hebt ook nog een vraag over hoe je moet lopen. De meeste mensen lopen min of meer onbewust/automatisch. Toch is lopen een enorm complexe beweging. Vele dikke boeken en duizenden artikelen zijn hierover geschreven. Ik heb hier onvoldoende ervaring mee om je een goed advies te kunnen geven. Een fysiotherapeut kan je meer informatie geven over een goed looppatroon. Vaak is het niet effectief om heel krampachtig op je looppatroon of houding te gaan letten. Het gevolg kan dan precies omgekeerd zijn (dat je meer spierpijn krijgt).

Tenslotte, terugkomend bij de eerste regels van dit antwoord, kan spierpijn veel oorzaken hebben. Als je er last van blijft houden kan het goed zijn om je huisarts een keer te bezoeken.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

rugspierpijn
2 reacties
QuadCoreInside
Typisch zo'n vraag waar je gewoon mee naar een dokter gaat..
flower94
nee hoeft niet perse, want anderen kunnen ook wat aan jouw vragen hebben. Toch?