Vraag over haargroei

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik (meisje) heb een vraag over haargroei. Ik lees op internet tegengestelde beweringen. Is het zo dat van scheren je haar sneller groeit, of gebeurt dat juist door epileren/harsen? Gezichtsbeharing (zachte blonde haartjes, maar wel meer dan gemiddeld) is voor een meisje niet zo fijn, dus wil ik er graag wat aan doen, maar misschien maak ik het daarmee juist erger? En is het verantwoord om veel geld uit te geven aan professionele schoonheidsbehandelingen? Mijn gevoel zegt dat je in deze wereld -waar zoveel mensen sterven van de honger- er in elk geval geen kapitalen aan uit moet geven. Maar ik wil ook gewoon aantrekkelijk zijn. Hoe erg vinden jongens het eigenlijk als een meisje veel haar heeft? Alvast bedankt!

Antwoord

Het is niet zo dat door scheren het haar sneller groeit. Wel is het zo dat de haartjes dikker kunnen worden en harder, waardoor stoppels kunnen ontstaan. Ik kan me wel voorstellen dat je iets aan de haargroei in je gezicht wilt laten doen. Maar belangrijk is wel of er echt sprake is van overtallige beharing. Iedereen heeft kleine zachte lichte haartjes in het gelaat, al zal het bij de een wel meer zijn dan bij de ander. Wat wel een probleem is dat sommige vrowuen een snor of baard krijgen. Er is dan sprake van een mannelijk beharingspatroon. Deze haargroei kan vaak prima verwijderd worden door een schoonheidsspecialiste met bijv. laserbehandeling. Dit wordt dan vaak, na een verwijzing door je huisarts, vergoed.

Ik denk dat een ieder goed voor zijn en haar lichaam mag zorgen Als je twijfelt of je beharing overtollig is en je er wat aan zou moeten laten doen, zou je dat kunnen bespreken met je huisarts.Gaat het om een normale haargroei, maar wel storend voor jou, dan zul je zelf de afweging moeten maken of je de kosten van een schoonheidsspecialiste wilt betalen.

Om op je laatste vraag antwoord te geven: als een jongen een meisje niet leuk vindt omdat ze wat haartjes in haar gezicht heeft, dan moet je je afvragen of die jongen dat meisje wel waard is. Geen enkel mens is volmaakt en die jongen zelf ook niet.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

beharingmedisch