Rol van de Heilige Geest

Ds. G.A. van den Brink / 1 reactie

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. In een vraag die de titel gekregen heeft "Inlegkunde of geestelijke lessen", schrijft u: "Wat niet direct in de geopenbaarde wil van God wordt bepaald, laat de Heere over aan je eigen wijsheid en inzicht." Een duidelijk antwoord, zonder 'zweverigheid', daarvoor dank. Maar toch blijft bij mij wel de vraag wat de rol van de Heilige Geest dan is? Die zal toch in alle waarheid leiden? Hoe gaat dat dan? Paulus en de andere apostelen wisten toch soms door de Heilige Geest wat ze moesten doen? Ze konden dat niet zo in hun Bijbel vinden. Of moet je gewoon naar je eigen inzicht en wijsheid handelen, omdat de Heilige Geest die aan je heeft gegeven? Maar ja, ik heb nou niet echt het idee dat er in mijn hoofd iets 'vreemds' gebeurt, wat dan van de Heilige Geest is. Misschien is deze vraag/zijn deze vragen een beetje warrig, maar hopelijk kunt u hier een antwoord op geven.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is waar dat het zonder de Heilige Geest niet kan. Maar de Geest leidt de gelovigen niet onmiddellijk en direct, maar indirect en middellijk, namelijk door middel van de "verlichte ogen des verstands" (Ef. 1). In Hand. 21:1-14 zien we zelfs dat Paulus haast tégen de stem van de Heilige Geest in vasthoudt aan zijn vooropgestelde doel en plan. Niet de buitengewone openbaring (hier door middel van profetie) maar zijn eigen weloverwogen plannen om naar Jeruzalem te gaan, vormen de leidraad voor zijn handelen. Daardoorheen werkt God inderdaad Zijn wil uit. Maar de vraag is nu waarnaar wij ons handelen moeten inrichten - naar de (verborgen) werking van de Heilige Geest of naar Gods geopenbaarde wil? Het antwoord is, bijbels gesproken, niet moeilijk.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

1 reactie
adriano313
Beste vragensteller,
ter bemoediging een reactie op het open(!) einde,

M.i. werkt de Heilige Geest toch ook onmiddellijk, en dan ga ik uit van de genadegaven die elke Levende geest uit genade krijgt en die je dagelijks kan toepassen (1 kor.12 t/m 14).
Losstaand van de Heilige Geest speelt je eigen wil ook altijd een rol in een situatie.
Jij beslist zelf wat je doet. Ook als de Heilige Geest je iets kenbaar maakt, kan je zelf besluiten om het te doen of niet (naast Paulus dat hij ZELF kiest om naar Jeruzalem te gaan is Jona of elia, hiervan ook een duidelijk voorbeeld).
God gaat nooit over de grenzen van jou eigen wil. Het is van jou. Hij stimuleert of blokkeert m.i wel zaken als je zijn planvorming doorkruist
Zelf kiezen is mogelijk en God kan zaken zelfs ten goede keren ondanks dat iemand zijn eigen keuzes maakt. Elia was na zijn grote optreden op de Karmel bang voor Izebel geworden en vluchtte. God gaat gewoon met hem verder(!) op de route die Elia ZELF kiest. Die voortkomt uit zijn eigen wil. Zo zie ik ook Paulus, die zelf naar Jeruzalem wil. God had gezegd dat hij naar Rome zou gaan, maar hij werd 2 maal door de Heilige Geest gewaarschuwd om niet via Jeruzalem te gaan. Gods wil is dat hij naar Rome gaat maar hij gaat (ondanks de geloofsdaad) nu als gevangene en niet als vrij man…God keert alles ten goede, lees maar hoe de 2 jaar uiteindelijk in Rome verlopen.

De wil van God die door Zijn Woord aan ons geopenbaard is, gaat hand en hand samen met de Kracht van de Heilige Geest! Het zou ONDENKBAAR zijn dat de Heilige Geest anders(!) zou werken dan de wil van de Vader of de Zoon. Dat zou m.i. een conflict opleveren. Het is juist de Geest die Jezus beloofd als KRACHT (plaatsvervangend van Zijn aanwezigheid) ter ondersteuning aan de gemeente.

Het probleem is vaak dat als je alles vanuit een natuurlijke situatie blijft benaderen…
er zodoende steeds minder plaats bestaat voor de Heilige Geest! Dan ga je ook alles op eigen kracht doen of opvullen met natuurlijke benaderingen.

Omdat de Heilige geest ook onmiddellijk en direct werkt, kon Hij Paulus ook tegen houden om Het Woord in Asia te spreken (hand 16)? Paulus wilde dat eigenlijk niet, maar bij herhaling werden ze tegengehouden DOOR de Heilige Geest. In dit geval kwam dit o.a door Macedonië. Naar aanleiding van de droom vertrok Paulus ook direct.

Ik leg je dit uit omdat ik je conclusie bewonder waarbij je een duidelijke vraag stelt

Hoe werkt dan de Heilige Geest? (Hoe gaat dat dan?)

Het is een vraag waar velen door alle tijd heen toch niet zo duidelijk over kunnen zijn
Gelukkig heeft o.a. Ds. M. M. van Campen (Rotterdam zuid -Hillevliet) er een prachtig antwoord op gegeven in boekvorm

"De gereedschapskist van de Heilige Geest".

Misschien als je dit leest wordt je een hoop duidelijk en kan ook jij het praktisch toepassen in je eigen leven.

Grt