Pas preekte onze dominee (HHK) over de geschiedenis van het dochtertje van Jaïru...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Pas preekte onze dominee (HHK) over de geschiedenis van het dochtertje van Jaïrus. Hij gaf daar aan dat dat dochtertje in de hemel was geweest. Zou dat zo geweest zijn? Gods volk zou toch nooit meer terug kunnen naar de aarde? Kun u het eens uitleggen?

Antwoord

Ik ga er van uit dat de dominee getracht heeft om antwoord te geven op de vraag: waar is de ziel van het kind geweest, nadat het gestorven is. Dat is bijna altijd de vraag die gesteld wordt n.a.v. deze geschiedenis. We geloven niet in een zielenslaap en ook niet dat de ziel van dit kind in de hel geweest zou zijn. Dus blijft er niets anders over dan te getuigen dat haar ziel in de hemel is geweest, bij de Heere.

Zeker is dat Gods volk niet terug verlangt naar de wereld als ze in de hemel God mogen groot maken. Daar is zelfs geen gedachten meer over, dat zou de zaligheid verstoren, nietwaar? Zeker is ook dat ze geen enkele gedachten meer aan de hemel heeft gehad, na de levendmaking. De zaligheid die zij genoten heeft is uit haar gedachten verbannen.

Het had natuurlijk ook te maken met het werk van de Heere Jezus, dat Hij waarlijk Gods Zoon is. De Almachtige, zelfs over de dood. Door de opwekking uit de dood tot het leven betoonde Hij God te zijn. Maar Hij was ook Mens die weende bij het graf van Lazarus. Het ging om de eer van God.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp