Gezocht: vaste tafelgebeden

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik woon al meer dan vijftig jaar in het buitenland. Thuis bleven we Nederlands spreken. Mijn vraag is: Waar kan ik vaste tafelgebeden van vroeger vinden? Ik kan me van het tafelgebed van mijn vader alleen de laatste zin herinneren: "...aan Uwe zegen is alles gelegen." In Nederland kerkten wij bij de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt. Ik zou dit gebed graag volledig hebben. Vriendelijke groet.

Antwoord

Hartelijk dank voor uw vraag naar gebeden die u in het buitenland hoorde van uw vader. Een goede zaak dat u thuis Nederlands bleef spreken. De gebeden die u hoorde en deed waren in het Nederlands. Hopenlijk hebt u ook in den vreemde kracht, de troost, de bemoediging of de beschuldiging van het gebed mogen ervaren. In ieder geval kan het gebed ook grensoverschrijdend zijn. Dat kan in nationale zin: grensoverschrijdend elkaar de gebedshand reiken. Dat kan ook in geestelijke zin als in de gebeden, als een wonder van de Heere, de grens tussen de aarde en de hemel overschreden kan worden. In het gebed kunnen er ontmoetingen plaats vinden, wereldwijd, voor de troon van de Heere. Dat is een van de vele rijkdomen van het gebed.

U vroeg naar de tafelgebeden van vroeger. Mijn zijn bekend de gebeden die vermeld worden achter de Psalmberijming van 1773. Ik wijs hier ook op de bedezang voor het eten en de dankzang na het eten, behorend tot de Enige Gezangen na de Psalmen.De uitdrukking: aan Gods zegen is alles gelegen is mij bekend, alleen weet ik niet in welke gebedsverband ze voor komt. Het is me daarom helaas onmogelijk het gebed te vermelden waarin deze uitdrukking gebruikt wordt. Overigens wel een rijke uitdruking, die vraagt om afhankelijkheid en om aanhankelijkheid.

Men heeft het gebed ook wel eens genoamd de ademtocht van de ziel., En het is waar: zonder gebed lukt er niets. Maar in welke land we ook zijn, het gebed richt zich op Dezelfde God en wil ook een vragen zijn om het ene nodige, een nieuw hart als een zegen van de Heere...
Ik wens u veel de kracht en de troost van het gebed toe. En hartelijke gebedsgroet om de zegen van de Heere.

Ds. J. van Rossem