Het evangelie is echt waar

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Een paar jaar geleden zijn mijn man en ik in dezelfde tijd tot geloof gekomen. Inmiddels weet ik zo ontzettend zeker dat het evangelie waar is, dat het geen geloven maar een zekerheid is. Als ik daarover met ongelovigen praat, vinden ze dat flauwekul, want "een moslim weet net zo zeker dat hij de waarheid kent". Het is de Heilige Geest die mijn zekerheid bewerkt, maar hoe leg ik  uit dat het ECHT waar is, zodat ik ook aanneembaar kan maken waar dat op stoelt?

Antwoord

In diepste wezen zijn deze zaken met het verstand niet te bewijzen zijn. Het is net als met de liefde. Die valt niet te bewijzen, alleen maar in liefde te beleven. Bovendien kunnen we niemand overtuigen van de waarheid van Gods Woord, omdat dit het werk is van de Heilige Geest. Die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Het beste is in deze zaak te komen met ons getuigenis. Dat is het zogenaamde bevindelijk bewijs. Maar daaraan merkt de tegenstander dat het ons wel wat doet. Verstandsargumenten kunnen zo koud en onbewogen overkomen dat er geen smaak van uit gaat. Dat betekent niet dat we dat we deze argumenten niet moeten noemen . Maar het haalt niets uit als er niet bij is de warmte van de persoonlijke overtuiging.

In discussie gaan heeft weinig zin, omdat het uitloopt op een  niettes-welles spel, waarin wij het willen winnen, maar de Heere moet Overwinnaar zijn. Heb je voor jezelf de waarheid van Gods Woord waarneembaar kunnen maken? Dat heeft de Heilige Geest voor je in je hart gedaan. Vraag in het gebed of Dezelfde Geest ook de ander overtuigt die het niet met je eens is.

Nogmaals: kom niet met verstandsargumenten, maar kom met je getuigenis en laat het verder aan de Heere over. Wij kunnen geen mensen bekeren, de Heere wel. Alleen Gods Geest getuigt met onze geest dat we kinderen Gods zijn. En het hart kent de redenen die het verstand niet kent (Pascal). Laat je hart maar spreken, meer hoeft niet. Ik wens je in deze daarom de wijsheid van het gebed toe.

Hartelijk dank voor de vraag en de zegen van de Heere toegebeden!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

evangelisatiegetuigen