Mandala-designer van "hello kitty"

prof. dr. M.J. Paul / 7 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. M. J. Paul. U was hier pas met een lezing over occultisme. De laatste vraag uit de zaal ging o.a. over mandala's. Dat er ook occulte praktijken achter zitten. Nu heeft mijn dochter een mandala-designer van "hello kitty". Het is een rond plastic plaat met sjablonen van "hello kitty", hartjes, bloemetjes en sterretjes. Is het beter om dit weg te gooien of is dit geheel onschuldig?

Antwoord

Mandala’s zijn meestal cirkelvormige tekeningen binnen een afgebakende ruimte. Deze tekeningen zijn opgebouwd rond het middelpunt. Maar mandala’s kunnen ook gemaakt worden van stenen, bloesems of bladeren. De cirkel wordt gezien als symbool van heelheid, volmaaktheid. Perfect rond, zonder scherpe hoeken. Het is het beeld van de eeuwigheid, zonder begin en zonder einde. Het staat voor de kringloop, het zich telkens weer herhalende. Men spreekt over de kringloop van het leven, het rad der wedergeboorte, het wiel des levens. Vaak hebben deze termen betrekking op de reïncarnatiegedachte. In oosterse godsdiensten zijn mandala’s hulpmiddelen voor meditatie en visualisering. Door middel van het gebruik van mandala’s komt men in contact met de goden of godheden. Het maken van een mandala, soms een zandmandala, heeft dan tot doel een ingang en woonplaats voor de goden te bieden.

Binnen het onderwijs wordt steeds vaker het mandala-tekenen beoefend. Meestal wordt het lokaal verduisterd, een kaars of geurlamp neergezet en meditatieve muziek gedraaid. Voordat men met het tekenen begint, worden er ontspanningsoefeningen gedaan of fantasiereizen gemaakt. Tijdens het tekenen van de mandala moeten innerlijke rust, ontspanning en concentratievermogen groeien. Op deze manier kan de leerling door middel van zelfkennis een verbinding leggen met het hogere ‘zelf’ of het contact met het ‘onbewuste’ bevorderen. Het gaat erom vanuit de eenheid van de inwendige mens te komen tot een verbinding met de uitwendige kosmos en zo innerlijke vrede en harmonie te vinden. Op deze manier kunnen mandala’s genezend en heilbrengend werken en zelfgenezingskrachten oproepen.

Vanuit christelijk oogpunt behoren mandala’s met hun religieus-magische karakter te worden afgewezen.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden via de Stichting Bijbel en Onderwijs te Amersfoort.
Of via Stichting Promise te Oudewater.

De mandala-designer van "hello kitty" heb ik op internet bekeken. De figuurtjes zelf zijn onschuldig, maar het probleem zit in het doel: het maken van een mandala. Net zomin als een boeddhist of islamiet een kruis zal tekenen (omdat het een christelijk symbool is), zomin past het een christen een religieus symbool van oosterse godsdiensten te tekenen. Gewoonlijk beseffen jonge kinderen de achtergrond nog niet, maar als voor ons de betekenis duidelijk is, kan dat aan kinderen uitgelegd worden. Gelukkig zijn er genoeg andere teken- en kleuroefeningen mogelijk!

Prof. dr. M. J. Paul

7 reacties
EVA
http://www.bijbelenonderwijs.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=996:hello-kitty&catid=39:alle-artikelen&Itemid=60

Lees dit art.is
Be blessed,
Dorah
Zojuist heb ik even gekeken op de site: www.bijbelonderwijs.nl. Bij een aantal artikelen vraag ik mij af waar de bijbelse onderbouwing is..? Neem de summiere tekst over 'kaarsen staren'. Als ik bij mensen op visite ben die kaarsen branden en ik ben wat vermoeid, dan staar ik vaak vanzelf naar een kaars. Of ik daardoor nu sneller in contact treed met bovennatuurlijke machten waag ik te betwijfelen...je kunt ook doorslaan..
Anders wordt het als ik bij mensen kom die kaarsen branden op een altaar o.i.d. Maar dan ga ik ook naar huis.
@Eva: Ik ben het met Prof. Paul eens dat de figuurtjes an sich onschuldig zijn. Het mandalatekenen is dit echter niet. De verhalen achter de figuurtjes vind ik wat ver gezocht. Een kind raakt vast niet occult belast omdat het een plaatje van 'hello kitty' heeft.
EVA
@ heb het artikel er ter info neergezet je zal zelf moeten oordelen of je dit aanneemt of niet, beter iets te voorzichtig dan iets in huis halen wat niet goed is....of waar je aan twijfeld
Roozemond
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Het begint meestal zeer subtiel.... wees waakzaam in alle dingen, twijfel je, doe het dan vooral niet!
adriano313
Dat mandela's designen niet een Christelijke hobby is mag overduidelijk zijn uitgelegd
Maar het is goed om te weten dat de tegenpartij, niets meer en minder is dan leugen en bedrog. Want de tegenpartij probeert uw denken te vertroebelen en uw handelen te vergiftigen.

Het begint vaak bij sprookjes waar angst, betovering en spiritisme etc de verhalen doorspekken. Daar waar u openstaat om te begrijpen en te horen en om het te laten regeren. Maar het is niets anders dan duister zaad wat in je denken wordt gezaaid. Het bedwelmd en is corrupt!

Het is de duisternis die komt om te stelen, om te roven en om u uiteindelijk te vernietigen.
Daarom is het niet vreemd om te denken dat Hell(o) Kitty "werken van de duisternis zijn".

Op zich is een poesje niet duister. Maar is het wel een poesje zoals u denkt of bedoelt...
Zijn de gedachten achter Hell(o) Kitty nu gewoon Hallo Kitty of 'Dag poes' of 'Hi poes'
Een definitief antwoord is er op dit vlak (nog) niet. Maar als u Googelt op Hello Kitty occult komt er genoeg rotzooi van de duisternis langs. Met als kopstuk de 35ste verjaardag van Hell(o) kitty op de foto bij de vrijmetselarij(satans)troon met Lady Gaga.

Gaat het nog steeds om een poes of gaat het nu om een sublime poes. Want als ik zo verder gaat zoeken dan liegen de teksten er niet o. "Pussy wind" deo van Rexona of Sexy Heren onderbroeken met een Hell(o) Kitty op het kruis (gedachte er achter) of piepkleine onschuldige kleding voor tiener meisjes (wat aardig te klein uit valt) en ga zo maar door.

Het zal vast aan mijn zoekresultaten liggen en de manier waarop ik naar sublieme reclame en merchandising kijkt. Maar om te zeggen dat het naïef is dat Hell(o) kitty daarom geen mond heeft, gaat velen volgens mij te ver...
Waarom zou zij geen mond hebben, mag ze niet praten of zo...
henk13
Waarom zou het tekenen van dergelijke figuren verkeerd zijn zolang je dat gewoon in een normale situatie doet dus niet zonder al die poespas er aan vooraf en mogelijk achteraf. En mocht zo'n kind vragen hebben over de achtergrond dan kun je dat gewoon uitleggen dat wij daar niet aan mee doen omdat we iets anders geloven. Maar door het juist het tekenen al te verbieden ga je waarde aan zulk soort tekeningen toekennen.
adriano313
@henk13, Als je een kind heel de dag van die gele M-letters laat tekenen die je bij op en afritten van de (snel)weg tegenkomt, dan denkt elk kind aan hamburgers en patat. Dus binnen reclame gaat het niet om een onschuldige M, maar wat het in iemands psyche en emotie teweeg brengt.
(zie de laatste reclame maar)
Volgens mij wordt het dan juist moeilijker als je ze eerst elke keer een M laat tekenen om dan pas te zeggen: Nee zulke hamburgers en patat eten we niet. Wij vinden het te vet en te slecht.

Volgens mij kan je gewoon zelf beter hamburgers bakken van een kilo gehakt en de film 'Supersize Me' afspelen om er om te kunnen 'lachen'. Dus gezonde dosis verstand lijkt me nooit verkeerd en het tij proberen te keren i.p.v dat je denkt aan verbieden lijkt mij ook verstandig.
Zo ook m.i. als het gaat om poezen. Teken gewoon naar kinderpret i.p.v naar merchandising.