Hulp nodig

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je het gevoel hebt dat een mes boven in je lijf gestoken wordt en heel je lichaam open rijt? Daarnaast geen tijd hebben voor hulpverlening en mensen moeilijk tot niet kunnen vertrouwen? Zeker met betrekking tot depressie, zelfmoord. Ik heb hulp nodig, maar ben bang dat iedereen daar dan achter komt en gaat zeuren enzo. Vooral over de redenen, die zijn zoveel... Zoveel moeilijkheden, pijn en verdriet. De Heere zal me helpen, maar betekent dit dat ik moet afwachten of moet handelen? Hij zal mij verhoren maar ik weet het niet...

Antwoord

Beste vragensteller,

Je geeft zelf al het antwoord op jouw eerste vraag, namelijk: ik heb hulp nodig. Ik vind dat je daarmee een goede inschatting maakt met betrekking tot jou zelf, zeker gezien hetgeen je schrijft. Stel dit dan niet uit om welke reden dan ook, maar zoek professionele hulp.

Geen tijd? Het lijkt mij raadzaam om er toch tijd voor te maken, want misschien dat je al langere tijd met dit soort vragen/gedachten loopt, want het beeld dat je schetst is niet van vandaag of gisteren: zoveel moeilijkheden, pijn, verdriet.

Je kunt bang zijn dat mensen uit jouw omgeving vragen gaan stellen, dat iedereen er achter komt wat er in jou omgaat, maar de antwoorden zijn toch aan jou? Je zou heel eenvoudig kunnen zeggen dat het even niet zo gaat met je en als men zou doorvragen kun je heel gewoon zeggen dat je daar liever niet over praat en dat verder met jouw hulpverlener bespreekt. Een hulpverlener is niet iedereen en je mag er van uit gaan dat deze jouw problematiek zeer vertrouwelijk zal behandelen.

Bidden tot God is en blijft nodig en Hij kan in Zijn almacht schenken wat nodig is, maar dat sluit menselijk handelen niet uit. Wij dragen een grote verantwoordelijkheid met betrekking tot onze problemen, hetzij lichamelijk of psychisch. Gebruik daarom biddend de middelen, die Hij je geeft.

Ik wens je heel veel sterkte toe en groet je hartelijk,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

depressiefhulpverleningsuicide